Posouzení výuky podle zásad Critical Science Education for Sustainability a navržení vzorového programu na téma udržitelné dopravy
Assessment of Teaching Based on Principles of Critical Science Education for Sustainability and Proposition of a Model Program on Sustainable Transport
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194780Identifiers
Study Information System: 244898
Collections
- Kvalifikační práce [20091]
Author
Advisor
Referee
Bartoš, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
18. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Zažíváme období dynamického rozvoje technologií a společnost čelí řadě vážných problémů na globální úrovni. Pandemie covidu-19 ukázala, jak zásadní roli může hrát vztah společnosti k vědě a technologiím. Zásadním úkolem vzdělávání je, aby příští generace připravilo na podobné výzvy. Řešení se snaží nabídnout koncept Critical Science Education for Sustainability. Práce hledá prvky tohoto konceptu v českém vzdělávacím kontextu za pomoci hodnotící rubriky. Jsou analyzována kurikula českého základního a gymnaziálního vzdělávání a také vybrané vzdělávací programy s environmentální tematikou. Koncept je nakonec demonstrován ve formě návrhu vzdělávacího programu na téma udržitelné dopravy. klíčová slova: Critical Science Education for Sustainability, rubrika FACTS, vzdělávání pro udržitelný rozvoj, environmentální vzdělávání, udržitelná doprava
We are experiencing a period of dynamic development of technology and society is facing many serious problems on global level. The covid-19 pandemic showed, how important can be the role of society's relationship towards science and technology. A crucial goal of education is to prepare next generations for such challenges. A concept of Critical Science Education for Sustainability attempts to offer a solution. This thesis searches for elements of this concept in Czech educational context, using an evaluation rubric to analyse national curricula for elementary schools and high schools and also selected educational programs on environmental topics. The concept is finally demonstrated in form of a proposition of an educational program on sustainable transport. key words: Critical Science Education for Sustainability, FACTS rubric, education for sustainable development, environmental education, sustainable transport