Mediální obraz inflace ve vybraných médiích v České republice za rok 2023
Media Prtrayal of Inflation in selected Media in the Czech Republic in 2023
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194792Identifikátory
SIS: 269544
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cebe, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Inflace, média, Česká republika, ekonomická žurnalistika, kvantitativní obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
Inflation, media, Czech Republic, economical journalism, quantitative content analysisTato diplomová práce se věnuje vyobrazení inflace v České republice ve vybraných médiích za rok 2023. Mezi vybraná média byly zařazeny weby HN.cz, Finance.cz, iRozhlas.cz a ParlamentniListy.cz. Cílem této diplomové práce byla analýza způsobu informování o inflaci mezi vybranými médii. V práci byla jako metoda použita kvantitativní obsahová analýza. Kódovací jednotkou byl jeden článek, který obsahoval slovo inflace ve svém nadpisu, byl publikován v roce 2023 v jednom z vybraných médií a jeho autorem nebyla Česká tisková kancelář. Ve výzkumném vzorku (N = 207) bylo analyzováno, že vybraná média se lišila ve způsobu, jaké ukazatele míry inflace byly v jejich článcích uvedeny. Pro celý vzorek bylo typické, že obsahoval obvykle pouze jeden ukazatel míry inflace. Bylo statisticky potvrzeno, že analyzované články byly ve většině případů založeny na informacích z elitních zdrojů. Pozorované články obsahovaly kromě inflace v 81,2 % případů také další ekonomicky nebo byznysově zaměřená témata. Články vybraných médií se vzájemně lišily z hlediska délky článku a z hlediska použité žurnalistické formy. Výsledky této diplomové práce potvrdily existenci rozdílů mezi vybranými médii a shodovaly se s provedenými studiemi ohledně typu zdrojů v ekonomické žurnalistice.
1 Abstract This thesis focuses on the portrayal of inflation in the Czech Republic in selected media for the year 2023. The selected media include the websites HN.cz, Finance.cz, iRozhlas.cz, and ParlamentniListy.cz. The aim of this thesis was to analyse the manner in which information about inflation is presented among the selected media. A quantitative content analysis was used as the method in this work. The coding unit was an article that contained the word "inflation" in its title, was published in 2023 in one of the selected media and was not authored by the Czech News Agency. In the research sample (N = 207), it was analysed that the selected media differed in the way they presented indicators of the inflation rate in their articles. It was typical for the entire sample to contain usually only one indicator of the inflation rate. It was statistically confirmed that the analysed articles were mostly based on information from elite sources. In 81.2% of cases, the observed articles also contained other economically or business-oriented topics besides inflation. The articles from the selected media differed in terms of article length and journalistic form used. The results of this thesis confirmed the existence of differences among the selected media and were consistent with studies regarding the types...