Fotografie v časopisu Mladý svět 1959-1989
Photography in the magazine Mladý svět 1959-1989
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19481Identifiers
Study Information System: 59867
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Chuchma, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce pojednává o nakládání s fotografií v časopise Mladý svět. Analyzuje období od vzniku časopisu v roce 1959 do konce roku 1989. Hlavní důraz je kladen na práci fotoreportérů (fotoeditorů) Leoše Nebora, Miroslava Hucka a Miroslava Zajíce, kteří měli rozhodující vliv na obrazovou podobu časopisu. Práce formou obsahové obrazové analýzy zkoumá profilové obrazové materiály (reportáže, titulní strany) a pokouší se na nich doložit specifičnost práce s fotografií, která MS odlišovala od většiny dobových periodik. Kvalita snímků i prostor, kterého se jim na stránkách časopisu dostalo, je dokladována na konkrétních příkladech z průběhu celého analyzovaného období. Představena jsou jak témata a způsob jejich zobrazení, tak i někteří významnější autoři, kteří spoluvytvářeli renomé, které MS v průběhu let získal.
The paper deals with the treatment of photography in a Czechoslovakian magazine Mladý svět. It analyses the period since its origin in 1959 till the end of 1989. It focuses primarily on photo reporters Leoš Neboř, Miroslav Hucek and Miroslav Zajíc, who played a decisive role in the visual image of the magazine. The paper examines picture material (reportages, front pages) using the content image analysis. Its aim is to show the particularity of its work with photography, by which Mladý svět was distinguished from the majority of periodicals at that time. The quality of pictures and the space granted to them in the magazine is described by concrete examples from the whole analysed period. The paper presents the themes and methods of their visual representation as well as some major authors which helped Mladý svět win fame during the period.