Spatial Analysis of Airbnb Market in Prague
Prostorová analýza trhu Airbnb v Praze
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194822Identifikátory
SIS: 260102
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlaváček, Michal
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance se specializací Finanční trhy a datová analýza
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
18. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
airbnb, covid-19, spatialmodel, sarmodelKlíčová slova (anglicky)
airbnb, covid-19, spatialmodel, sarmodelTato práce zkoumá cenovou dynamiku Airbnb v Praze. Airbnb, platforma pro krátkodobé pronájmy, je jednou z nejúsp ön jöích spole ností sdílené ekonomiky. Cenová dynamika byla zkoumána pomocí kombinace hedonické a prostorové re- grese. Vyhodnocovali jsme prostorové modely a vysv tlili jsme v˝znam zahrnutí prostorov˝ch komponent do regrese. V záv ru práce bylo potvrzeno, ûe ceny nabídek Airbnb v Praze vykazují prostorovou autokorelaci. Dále jsme ukázali, ûe existuje negativní a v˝znamn˝ vztah mezi cenou nabídky a vzdáleností od centra m sta a ûe vztah mezi cenou nabídky a atraktivitou jejího umíst ní je v˝znamn˝ a pozitivní. Nakonec jsme také prokázali, ûe prostorové rozloûení praûsk˝ch nabídek Airbnb se zm nilo v reakci na pandemii COVID-19. Klí ová slova Airbnb, COVID-19, sdílená ekonomika, prostorová ekonometrie
This paper investigates the pricing dynamics of Airbnb in Prague, a short-term rental platform that is one of the most successful examples of the sharing econ- omy. The pricing dynamics were investigated using a combination of hedonic and spatial regression. We estimated di erent spatial models and explained the importance of including spatial terms in a regression. Finally, the paper confirmed that the prices of Airbnb listings in Prague exhibit spatial autocor- relation. Furthermore, we have shown that there is a negative and significant relationship between the price of the listing and the distance to the city centre, and that the relationship between the price of a listing and the attractiveness of its location is significant and positive. Finally, we also demonstrate that the spatial distribution of Prague Airbnb listings changed in response to the COVID-19 pandemic. Keywords Airbnb, spatial econometrics, COVID-19, sharing economy