Filmový formát IMAX: jako technologie, tvůrčí volba i nástroj rehabilitace kinozážitku
IMAX Film Format: As a technology, creative choice and a tool of rehabilitation of cinema experience
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195027Identifiers
Study Information System: 247265
Collections
- Kvalifikační práce [23747]
Author
Advisor
Referee
Svatoňová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Film Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
13. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
IMAX|filmová technologie|IMAX formát|filmový formát|1.43 : 1|filmový obraz|kamerová technika|IMAX poměr stran|filmová verze|tvůrčí volba|divácký zážitek|kinozážitek|imerzeKeywords (English)
MAX|film technology|IMAX format|film format|1.43 : 1|film image|camera technology|IMAX aspect ratio|film version|creative choice|cinema experience|immersionGustav Sedelmayer, Filmový formát IMAX jako technologie, tvůrčí volba i nástroj rehabilitace kinozážitku Abstrakt (česky) Práce představuje technologii IMAX jako komplexní nástroj, tvůrčí volbu i technologii schopnou zprostředkovat specifický divácký zážitek. Teoretická část se věnuje povaze IMAX kamer, filmového materiálu, projektorů i IMAX kin. Současně teoretická část zkoumá IMAX v kontrastu s digitální technologií a popisuje charakter obrazu IMAX filmů při projekci v IMAX kině, či při domácím promítání. Analytická část práce pak kategorizuje a zkoumá vybraná díla s ohledem na filmový formát IMAX a porovnává imerzivní efekt této technologie, kdy je obraz schopen diváka vtáhnout do obrazu, s verzemi filmu ve sníženém formátu. Na tomto základě a na základě porovnání návštěvnosti IMAX filmů pak práce dochází k závěru, že je IMAX možné považovat za jeden z nástrojů, který je schopen rehabilitovat kinozážitek.
Gustav Sedelmayer, IMAX Film Format as a technology, creative choice and a toll of rehabilitation of cinema experience Abstract (in English) This bachelor's thesis presents IMAX technology as a complex tool, a creative choice and a technology capable of conveying a specific audience experience. The theoretical part is devoted to the nature of IMAX cameras, film material, projectors and IMAX cinemas. The theoretical part also examines IMAX in contrast with digital technology and describes the character of the image of IMAX films when projected in an IMAX cinema or at home. The analytical part of this bachelor's thesis then categorizes and analyzes the selected works with regard to the IMAX film format and the effect of this technology, when the image is able to immerse the viewer in the visuals, and compares them with the reduced format film versions. On this basis and on the basis of the comparison of attendance at IMAX film screenings, the thesis concludes that IMAX can be considered as one of the tools capable of rehabilitating the cinema experience.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Historie, současnost a budoucnost výměnných formátů bibliografických dat
Defence status: DEFENDEDRösslerová, Klára (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 16. 2. 2017This dissertation focuses on the data exchange bibliographic formats that have been used in the libraries since the 1960s. There have not been many changes over the decades although librarians have been calling for them. ... -
Grafické modifikace možností odpovědí u otázek v online dotazníku
Defence status: DEFENDEDTerchová, Petra (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2018)Date of defense: 29. 1. 2018This thesis deals with an issue of how can graphical modifications of response options in online questionnaire influence the respondents' answers. Online questionnaire as a data collection method offers a wide range of ... -
Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy
Defence status: DEFENDEDKopecká, Jana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 18. 5. 2016Diplomová práce Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy pojednává zejména o hodnocení, jímž učitel poskytuje žákům cílenou radu, a to ve chvíli, kdy lze jejich výkon ještě zlepšit. Jde o velmi časté ...