Vliv online knižních komunit a sociálních sítí na čtenářství dospívajících
The influence of online book communities and social media on reading of adolescents
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195048Identifikátory
SIS: 263916
Kolekce
- Kvalifikační práce [23747]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Římanová, Radka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dospívající|mladí dospělí|čtenářství|čtenářské postoje|faktory ovlivňující čtení|knihy|online čtenářské komunity|influenceři|sociální médiaKlíčová slova (anglicky)
adolescents|young adults|reading|reading attitudes|factors influencing reading|books|online reading communities|influencers|social mediaTato bakalářská práce zkoumá vliv online knižních komunit na sociálních sítích a jiných webových stránkách na čtenářské návyky a preference mladých dospělých Zejména se zaměřením na platform Teoretická část představuje stručný přehled našeho současného povědomí, literatury a výzkumů o těchto komunitách a platformách, na kterých sídlí. Dohledané zdroje se však zaobírají pouze samotnými knižními komunitami a nikoliv tím, jaký mají na svoje členy či pozorovatele vliv. Přesně touto problematikou se, byť pouze na povrchové úrovni, tato práce a její výzkum zaobírá. Za pomoci polostrukturovaných rozhovorů s dospívajícími členy online knižních komunit bylo cílem výzkumu pohlédnout na jejich osobní zkušenosti ve snaze je zobecnit a odpovědět tak na výzkumné otázky a hypotézy. Ty obsahovaly nejen primární otázku celé práce, a to: Jakými způsoby ovlivňují a formují online knižní komunity návyky, názory, postoje a preference dospívajících čtenářů, ale také podotázku: Jak moc do těchto komunit zasahuje a jak jejich členy ovlivňuje marketing, a jaký na něj čtenáři mají názor. Získaná data a celkové výsledky výzkumu snad pomohou nastínit vliv interakcí členů knižních digitálním prostředí jednotlivce a na literární kulturu jako takovou. Klíčová slova Dospívající, mladí dospělí, čtenářství, čtenářské postoje, faktory...
This bachelor thesis studies the influence of online book communities on social media and other websites on the reading habits and preferences of young adults. In particular, focusing on platforms such as Instagram, YouTube and TikTok. The theoretical section presents a brief overview of our current understanding, literature, and research on these communities and the platforms they reside on. However, the cited sources only cover the book communities themselves and not the impact they have on their members or observers. This is precisely the issue that this thesis and its research addresses, if only at a surface level. Using semi- structured interviews with teenage members of online book communities, the research aimed to look at their personal experiences in an attempt to generalize them in order to answer the research questions and hypotheses. These included not only the primary question of the entire thesis, namely, In what ways do online book communities influence and shape the habits, opinions, attitudes, and preferences of teen readers, but they also asked the sub-question: To what extent does marketing interfere in these communities and influences their members, and how readers feel about them. The data collected and the overall results of the research will hopefully help outline the impact...