Ideje celoživotního učení ve filozofii konfucianismu
Ideas of Lifelong Learning in the Confucian Philosophy
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195106Identifikátory
SIS: 257113
Kolekce
- Kvalifikační práce [23748]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sycha, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
celoživotní učení|celoživotní vzdělávání|Konfucius|konfucianismus|vzdělávací politika Evropská unieKlíčová slova (anglicky)
lifelong learning|lifelong education|Confucius|confucianism|education policy of the European UnionBakalářská práce se věnuje myšlenkám celoživotního učení s využitím perspektivy původní konfuciánské filozofie. Cílem práce je identifikovat základní myšlenkové ideje celoživotního učení v původní konfuciánské filozofii. Práce se nejprve věnuje Konfuciovi a filozofické tradici vycházející z jeho myšlenek. Následně je řešeno téma celoživotního učení z hlediska jeho vymezení, ideových základů a dokumentů mezinárodních organizací, které se na něj zaměřují. Dále je řešena otázka rozdílů v přístupech ke vzdělávání a učení v kulturách Západu a Východu. Cílem empirického šetření je porovnat myšlenky celoživotního učení ve Východním přístupu původní filozofie konfucianismu s deklarovanými myšlenkami Evropské unie. Šetření je provedeno komparací čtyř knih konfucianismu, kterými jsou Hovory, Velké učení, Cesta středu a Mencius se zásadním politickým dokumentem Memorandum o celoživotním učení z roku 2000, který vydala Evropské komise, a také s aktuálnějším dokumentem od Rady Evropské unie Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning z roku 2018. Klíčová slova: celoživotní učení, celoživotní vzdělávání, Konfucius, konfucianismus, vzdělávací politika Evropská unie
This bachelor thesis explores the ideas of lifelong learning using the perspective of the original Confucian philosophy. The aim of the thesis is to identify the basic ideas of lifelong learning in the original Confucian philosophy. The thesis first examines Confucius and the philosophy based on his ideas. Then the topic of lifelong learning is covered in terms of its definition, its ideological foundations and the documents of international organisations that focus on it. The issue of differences in approaches to education and learning in Western and Eastern cultures is then addressed. The aim of the empirical investigation is to compare the ideas of lifelong learning in the Eastern approach of the original Confucian philosophy with the declared ideas of the European Union. The investigation is carried out by comparing the four canonical books of Confucianism, which are The Analects, The Great Learning, The Doctrine of the Mean and Mencius, with the fundamental policy document Memorandum on Lifelong Learning of 2000 issued by the European Commission, and also with the more recent document from the Council of the European Union Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning of 2018. Keywords: lifelong learning, lifelong education, Confucius, Confucianism, education policy European Union