Tvorba a validace dotazníku herních typologií
Creation and validation of a questionnaire of gaming typologies
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195122Identifikátory
SIS: 270572
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Málková, Gabriela
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Teoreticko-výzkumná psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie a věd o životě
Datum obhajoby
23. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu dotazníku typologie hráčů her a jeho validaci na základě demografických údajů a herních zkušeností. Dotazník vychází ze zavedeného Dotazníku hráčů online her vytvořeného na základě Bartlovy typologie z roku 1996, která hráče rozděluje na 4 typy: Společník (Socialiser), Bojovník (Killer), Kolektor (Achiever) a Dobrodruh (Explorer). Typologie dosud nebyla empiricky ověřena a její struktura je tedy pouze hypotetická. První polovina teoretické části práce shrnuje základní informace o videohrách, jejich historii a herní statistiky, a popisuje různé oblasti lidského života ovlivněné hraním videoher, včetně agresivního a prosociálního chování, fyzického zdraví a kognitivních funkcí. Také jsou zmíněny metodologické nedostatky studií a problematika herních žánrů. Druhá polovina teoretické části je věnována herním typologiím, včetně principů a příkladů nejpoužívanějších modelů. Empirická část popisuje metodologické postupy, tvorbu dotazníků a jednotlivé fáze sběru dat. Analýza první verze Bartlova dotazníku o 76 položkách na datech od 159 participantů vedla k vytvoření zkráceného, čtyřiceti položkového dotazníku. Ten byl znovu administrován 55 lidem. Analýzy druhé verze dotazníku naznačily, že model nesplňuje požadovaná kritéria a nemá ideální psychometrické...
This thesis focuses on creating a player typology questionnaire and its validation based on demographic data and gaming experiences. The questionnaire is based on the established Dotazník hráčů online her, created according to Bartle's typology from 1996, which divides players into 4 types: Socialiser, Killer, Achiever, and Explorer. The typology has not yet been empirically verified, and its structure is therefore hypothetical. The first half of the theoretical part of the thesis summarizes basic information about video games, their history, and gaming statistics, and describes various areas of human life affected by video gaming, including aggressive and prosocial behavior, physical health, and cognitive functions. Methodological shortcomings of studies and the issue of game genres are also mentioned. The second half of the theoretical part is devoted to game typologies, including the principles and examples of the most commonly used models. The empirical part describes methodological procedures, the creation of questionnaires, and the individual phases of data collection. The analysis of the first version of Bartle's 76-item questionnaire on data from 159 participants led to creating a shortened, forty-item questionnaire. This was re-administered to 55 people. Analyses of the second version of...