Současné digitální technologie a jejich využití ve výtvarné výchově
Contemporary digital technologies and their use in art education
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/195215/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195215Identifiers
Study Information System: 269748
Collections
- Kvalifikační práce [19333]
Author
Advisor
Referee
Raudenský, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
digitální média, umělá inteligence, učitel, rozhovor, edukace, výtvarná výchovaKeywords (English)
digital media, artificial intelligence, teacher, interview, education, art educationBakalářská práce se zaměřuje na vztah výtvarné výchovy a digitálních médií, se zvláštním zaměřením na umělou inteligenci. Teoretická část představuje digitální svět a jeho vliv na výtvarnou výchovu, přičemž se také věnuje digitálním kompetencím a mapuje strategii vzdělávací politiky České republiky ve vztahu k implementaci těchto modelů do kurikulárních dokumentů. Výzkumná část využívá polostrukturovaných rozhovorů s učiteli výtvarné výchovy na druhém stupni základních škol, aby odpověděla na otázku, jaká je aktuální situace a využití digitálních technologií a umělé inteligence v hodinách výtvarné výchovy. Na základě výsledků výzkumu obsahuje didaktická část návrh výukového celku. Bakalářská práce je také doplněna o výtvarný projekt, který využívá možnosti umělé inteligence. KLÍČOVÁ SLOVA digitální technologie, umělá inteligence, učitel, rozhovor, edukace, výtvarná výchova
The bachelor thesis focuses on the relationship between art education and digital media, with a special focus on artificial intelligence. The theoretical part introduces the digital world and its influence on art education, while it also focuses on digital competences and maps the strategy of the educational policy of the Czech Republic in relation to the implementation of these models in curriculum documents. The research part uses semi-structured interviews with art teachers at the second level of primary schools to answer the question of the current situation and the use of digital technologies and artificial intelligence in art classes. Based on the results of the research, the didactic part contains a proposal for a teaching unit. The bachelor thesis is also supplemented with an art project that uses the possibilities of artificial intelligence. KEYWORDS digital media, artificial intelligence, teacher, interview, education, art education