Postoje žáků základních škol ke spisovné češtině
Pupil's attitudes to literary Czech
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19537Identifiers
Study Information System: 67493
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Holanová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - French
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
V posledních letech se zintenzivňuj1 diskuse o spisovnosti v odborných periodikách a na vědeckých konferencích. Hlavni problém tkvi ve stále rostoucím vlivu obecné češtiny, a tim souvisejícím dopadem na spisovný jazyk. Mezi jednotlivými lingvisty panuje nejednoznačný názor. Někteří akceptuji nespisovné prostředky i v psaném projevu, někteří jsou ochotni o nich uvažovat, jini je striktně odmitaji. Cilem této práce je rozpoznat postoje žáků základních škol ke spisovnému jazyku. Práce reaguje na názor P. Sgalla, že se člověk v dětství spisovnost uči uměle a spisovné vyjadřováni je pro něj nepřirozené. Pomoci výzkumu na základních školách a gymnáziu zjišťuji, jaká děti zaujimaji stanoviska ke spisovnému jazyku, jak na něj nahližeji, zda ho vůbec vnimaji a hlavně jakou roli hraje v jejich životě.
V posledních letech se zintenzivňuj1 diskuse o spisovnosti v odborných periodikách a na vědeckých konferencích. Hlavni problém tkvi ve stále rostoucím vlivu obecné češtiny, a tim souvisejícím dopadem na spisovný jazyk. Mezi jednotlivými lingvisty panuje nejednoznačný názor. Někteří akceptuji nespisovné prostředky i v psaném projevu, někteří jsou ochotni o nich uvažovat, jini je striktně odmitaji. Cilem této práce je rozpoznat postoje žáků základních škol ke spisovnému jazyku. Práce reaguje na názor P. Sgalla, že se člověk v dětství spisovnost uči uměle a spisovné vyjadřováni je pro něj nepřirozené. Pomoci výzkumu na základních školách a gymnáziu zjišťuji, jaká děti zaujimaji stanoviska ke spisovnému jazyku, jak na něj nahližeji, zda ho vůbec vnimaji a hlavně jakou roli hraje v jejich životě.