Pedagogické transformace vybraných galerijních programů u dětí předškolního věku
Pedagogical Transformations of Selected Gallery Programmes in Preschool Children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195420Identifikátory
SIS: 221785
Kolekce
- Kvalifikační práce [19157]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vartecká, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
galerijní edukace, mateřská škola, otevřený program, strategie spolupráce, pedagogická transformaceKlíčová slova (anglicky)
open program, gallery education, nursery school, strategies of collaboration, pedagogical transformationDiplomová práce s názvem Pedagogické transformace vybraných galerijních programů u dětí předškolního věku je zaměřená na prozkoumání modalit pedagogické transformace ve vybraných galerijních programech pro mateřské školy ve vztahu k percepčnímu dispozitivu a třífázovému časovému modelu galerijní edukace. Teoretická část sleduje vývoj a kontext současné podoby galerijní edukace, vymezuje pojmy jako percepční dispozitiv, empirický divák a pedagogická transformace a pojednává o vztahu předškolního vzdělávání a výtvarné výchovy na kurikulární rovině. Cílem teoretické části je uchopení současných tendencí v oblasti galerijní pedagogiky a předškolního vzdělávání a kontextualizace Otevřeného programu. Praktická část sestává z redesignu Otevřeného programu galerijní edukace, analýzy vybraných vzdělávacích programů Národní galerie Praha - Veletržní palác, ověření Otevřeného modelu v praxi a návrh metodické podpory pro mateřské školy. Cílem praktické části je ve vybraných programech vysledovat typy pedagogických transformací a jejich vliv na percepční dispozitiv a navrhnout metodickou podporu k Otevřenému programu. KLÍČOVÁ SLOVA galerijní edukace, mateřská škola, otevřený program, pedagogická transformace, percepční dipozitiv, empirický divák ABSTRACT The diploma thesis entitled Pedagogical Transformations...
The diploma thesis entitled Pedagogical Transformations of Selected Gallery Programmes in Preschool Children is focused on exploring the modalities of pedagogical transformation in selected gallery programs for kindergartens in relation to the perceptual dispositif and the three-phase model of gallery education. The theoretical section adresses the development and context of contemporary gallery education. It defines key concepts such as perceptual dispositive, empirical spectator and pedagogical transformation. Additionally it examines the relationship between preschool education and art education at the curricular level. The objective of the theoretical section is to contextualize the Open program. The practical section involves redesigning the Open Gallery Education Program, analysing selected educational programs at the Prague National Gallery - Trade Fair Palace, verifying the Open program in practice, and proposing methodological support for kindergartens. The aim of this section is to identify the types of pedagogical transformations in the selected programs, asses their impact on the perceptual dispositif, and propose methodological support in the Open program for kindergardens. KEYWORDS gallery education, kindergarten, open program, pedagogical transformation, perceptual dispositive,...