Vliv časných životních rizikových faktorů na strukturu a funkci mozku
The influence of early life risk factors on brain structure and function
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195723Identifiers
Study Information System: 217652
Collections
- Kvalifikační práce [3191]
Author
Advisor
Referee
Bražinová, Alexandra
Janoutová, Jana
Faculty / Institute
Third Faculty of Medicine
Discipline
Preventive Medicine and Epidemiology
Department
Department of Psychiatry and Medical Psychology 3FM CU and NIMH
Date of defense
18. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
socioekonomická situace, vzdělání, zdraví mozku, úzkost, deprese, kognitivní schopnostiKeywords (English)
socioeconomic status, education, brain health, anxiety, depression, cognitive abilitiesv českém jazyce Úvod: Kognitivní schopnosti a duševní zdraví mohou být ovlivněny prostředím, ve kterém jedinec vyrůstal, a vlastním dosaženým vzděláním. Cílem této práce je objasnit vztah mezi časnými rizikovými faktory (socioekonomická deprivace v dětství, nižší vzdělání jedince a rodičů) a parametry zhoršení zdraví mozku (snížení kognitivních schopností, rysy a příznaky úzkosti, příznaky deprese) a zkoumat roli funkční konektivity mezi mozkovými sítěmi v tomto vztahu. Metodika: Vypracovali jsme čtyři monotematicky zaměřené studie s použitím dat z českého ramena Evropské longitudinální studie těhotenství a dětství (zdroj dat pro Studii I a II) a z Průzkumu zdraví, stárnutí a důchodu v Evropě (zdroj dat pro Studii III a IV). Ve Studii I a II jsme pomocí lineární regrese analyzovali vztah mezi socioekonomickou deprivací v dětství, kognitivními schopnostmi v adolescenci a rysy úzkosti v dospělosti (Studie I) a vztah mezi vzděláním rodičů a kognitivními schopnostmi jejich dětí ve věku 8 let a 28/29 let (Studie II). V neurozobrazovací části Studie I a II jsme vyhodnotili, zda tento vztah souvisí se silou funkční konektivity mezi laterálním prefrontálním kortexem (Studie I) a mezi uzly salientní sítě (Studie II) a ostatními voxely mozku. Ve Studii III a IV jsme pomocí logistické regrese analyzovali...
in English Introduction: Cognitive abilities and mental health can be influenced by the environment, in which individuals grew up, as well as their educational attainment. The aim of this dissertation is to elucidate the relationship between early-life risk factors (childhood socioeconomic deprivation, lower individual's and parental educational attainment) and parameters of lower brain health integrity (lower cognitive ability, trait and symptoms of anxiety, symptoms of depression) and the role of functional connectivity between brain networks in this relationship. Methods: We performed four monothematic studies using data from the Czech arm of the European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (data source for Studies I and II) and from the Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (data source for Studies III and IV). In Studies I and II, we used linear regression to analyze the relationship between socioeconomic deprivation in childhood, cognitive ability in adolescence, and trait anxiety in adulthood (Study I) and the relationship between parental education and their children's cognitive ability at ages 8 and 28/29 (Study II). In the neuroimaging part of Studies I and II, we evaluated whether this relationship is associated with the strength of functional connectivity between...