Využití umělé inteligence ve výuce matematiky na střední škole
Using artificial intelligence in mathematics teaching in higher secondary schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195776Identifiers
Study Information System: 265291
Collections
- Kvalifikační práce [11244]
Author
Advisor
Referee
Surynková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Mathematics for Teacher Education - Computer Science for Teacher Education
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
20. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Umělá inteligence|Výuka středoškolské matematiky|ChatbotKeywords (English)
Artificial intelligence|Teaching high school mathematics|ChatbotNázev práce: Využití umělé inteligence ve výuce matematiky na střední škole Autor: Zdeněk Procházka Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí bakalářské práce: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt: Cílem této bakalářské práce je vysvětlit, co je umělá inteligence, jaké technologie jí využívají a jak ji lze využít ve výuce matematiky na střední škole. První kapitola vysvětluje pojem umělá inteligence, její typické vlastnosti, a kde se v dnešní době používá v reálném světě a ve společenských a přírodních vědách. Od druhé kapitoly se již práce zaměřuje na využití umělé inteligence ve středoškolské matematice. Přímo ve druhé kapitole se v práci zkoumá, zda umělá inteligence zvládá očekávané výstupy žáka a učivo dle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, aby mohla být použita jako pomůcka ve výuce středoškolské matematiky. V závěrečné třetí kapitole se srovnávají dva chatboti z hlediska řešení konkrétních úloh, aby se ukázalo, v čem se mohou lišit a který může mít lepší využití pro určitý typ úloh. Závěrečná kapitola taktéž ukazuje, jak chatboti dokáží generovat dotazy pro další aplikace; konkrétně v této práci je to Wolfram Alpha. Klíčová slova: Umělá inteligence, výuka středoškolské matematiky, chatbot
Title: Using artificial intelligence in mathematics teaching in higher secondary schools Author: Zdeněk Procházka Department: Department of Mathematics Education Supervisor: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc., Department of Mathematics Education Abstract: The aim of this bachelor's thesis is to explain what artificial intelligence is, what technologies use it and how it can be used in high school mathematics teaching. The first chapter explains the concept of artificial intelligence, its typical characteristics, and where it is currently used in the real world and in the social and natural sciences. From the second chapter, the thesis focuses on the use of artificial intelligence in high school mathematics. Directly in the second chapter, the thesis examines whether artificial intelligence manages the expected student outputs and the curriculum according to the Framework education programme for grammar schools so that it can be used as an aid in teaching high school mathematics. The final chapter compares the two chatbots to show how they can differ, and which can be better used for a certain type of task. The final chapter also shows how chatbots can generate queries for other applications; specifically, in this work, it is Wolfram Alpha. Keywords: Artificial intelligence, teaching high school mathematics, chatbot