Vzdělávání v III. trojročí Montessori škol - Realizace projektu "Děti Země" v českých Montessori školách v současnosti.
Education in the Third Three-Year Cycle of Montessori Schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195909Identifiers
Study Information System: 266414
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Ortová, Marie
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastorační a sociální práce
Department
Protestant theological faculty
Date of defense
23. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
montessori pedagogika, vzdělávání dospívajících, Erdkinder, Děti Země, vzdělávací metody Marie Montessori, vzdělávání v českých montessori školáchKeywords (English)
Montessori Pedagogy, Adolescent Education, Erdkinder, Children of the Earth, Maria Montessori's Educational Methods, Education in Czech Montessori SchoolsThe thesis Education in the Third Three-Year Cycle of Montessori Schools explores the concept of education in 7th-9th grades according to Maria Montessori's pedagogical system "Children of the Earth" and how this project is implemented in contemporary Czech Montessori schools. Introduction to the theoretical part consists of a biography of Maria Montessori, an important educator and scientist, but also a fighter for children's and women's rights. To gain a deeper understanding of how Montessori pedagogy works, the Montessori's concept is described in detail. Also the requirements for the teacher in the 3rd three-year cycle are described - the role and personality of the teacher is highly emphasized in Montessori methods. At present, there are only a few courses for the 3rd three-years cycle teachers. Organizations where these courses can be taken are listed. A brief history of the Montessori approach is included. Part of the thesis is dedicated to the concept of Montessori education in the Czech Republic, how many Montessori schools currently exist in the country, if there are any criteria and conditions for the implementation of a Montessori programme, role of the Ministry of Education and Science in this programme and how the quality of the programme is evaluated. This part also describes the...
Bakalářská práce Vzdělávání v III. trojročí montessori škol se zabývá konceptem vzdělávání dětí 7.- 9. třídy podle pedagogického systému Marie Montessori "Děti Země" a tím, jak je tento projekt realizován v současných českých montessori školách. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Úvod teoretické části tvoří životopis Marie Montessori, významné pedagožky a vědkyně, ale také bojovnice za práva dětí a žen. Pro hlubší pochopení, jak montessori pedagogika funguje, popisuje teoretická část podrobně koncepci, kterou Maria Montessori vytvořila. Dále jsou popsány nároky na učitele v III. trojročí - na jeho roli a osobnost je v montessori metodách kladen velký důraz a vzdělávání těchto pedagogů je celoživotní proces. Absolvují mnoho kurzů, spolupracují, předávají si zkušenosti. Aktuálně je v Česku možno absolvovat mnoho kurzů pro učitele mateřských škol a I. a II. trojročí, ale jen málo kurzů pro učitele III. trojročí. Jsou uvedeny organizace, kde je možno tyto kurzy absolvovat. Součástí práce je stručná historie montessori přístupu ve světě a v České republice. Část práce se věnuje koncepci montessori vzdělávání v České republice, kolik škol s montessori programem v současné době v České republice je, zda existují kritéria a podmínky pro realizaci montessori programu, jak se k programu...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Formy hodnocení žáků na prvním stupni Montessori školy
Defence status: DEFENDEDSaňáková, Petra (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Date of defense: 11. 9. 2018 -
Porovnání základní motoriky u předškolních dětí z Montessori a běžné mateřské školy
Defence status: DEFENDEDTýlová, Jana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Date of defense: 9. 9. 2019 -
Způsoby rozvoje klíčových kompetencí v rámci metod Montessori pedagogiky
Defence status: DEFENDEDValentová, Lenka (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020)Date of defense: 16. 6. 2020The work is dedicated to the ways of developement of the key competencies of learners within methodes of Montessori pedagogy. The first part is concentrated on the evaluation of the current level of knowledge including the ...