Pilotní tvorba longitudinální skupinové intervence pro předčasně narozené děti s perinatální zátěží ve věku 8-17 let k redukci koordinačních poruch
Pilot development of a longitudinal group intervention for preterm children with perinatal stress aged 8-17 to reduce coordination disorders
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195973Identifiers
Study Information System: 255870
Collections
- Kvalifikační práce [1771]
Author
Advisor
Referee
Zounková, Irena
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
Applied physiotherapy
Department
Department of Rehabilitation and Sports Medicine
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předčasně narozené děti, centrální příčiny, motorické obtíže, motorické učení, intervenční přístupyKeywords (English)
premature children, central causes, motor difficulties, motor learning, intervention approachesTeoretická část se zaměřuje na příčiny vzniku motorických obtíží u předčasně narozených dětí z pohledu vývojové neurobiologie, neuropatologie a neurofyziologie. Objasňují se důsledky těchto výhradně centrálních změn s přesahem na motorické učení. Dále jsou popisovány intervenční přístupy na redukci těchto deficitů. Popis intervenčních přístupů, další z literatury vyplývající doporučení, a také teoretická část jsou podkladem pro metodiku praktické části práce. Výzkumná část práce spočívá v longitudinální skupinové intervenci 16 dětí ve věku 8-17 let rozdělených do 5 skupin dle věku a motorické úrovně v počtu 3-4 děti. Délka intervence je 9 týdnů s frekvencí 1x týdně 60 minut. Objektivizační metodou pro zhodnocení efektu intervence je hodnotící baterie testů MABC-2. Kritéria výběru jsou následující: děti vedeny v Centru komplexní péče pro děti s perinatální zátěží na Klinice pediatrie a dědičných poruch metabolismu Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, uměle nastavená 30 km vzdálenost z místa bydliště, a především zájem ze strany dětí i rodičů. Výsledkem je statisticky významný rozdíl většiny motorických dovedností dle MABC-2 (míření a chytání, rovnováha i celkové souhrnné výsledky). Efekt intervence je střední až velký (d=0,71 - celkové skóre, d=0,74 - celkový percentil) s hodnotami statických...
The theoretical part focuses on the causes of motor difficulties in prematurely born children from the perspective of developmental neurobiology, neuropathology, and neurophysiology. It elucidates the consequences of these exclusively central changes with implications for motor learning. Also, intervention approaches to reduce these deficits are described. The description of intervention approaches, additional recommendations from the literature and the theoretical part serve as the basis for the practical methodology. The research part of the thesis consists of a longitudinal group intervention involving 16 children aged 8-17 years, divided into 5 groups according to age and motor level, with 3-4 children per group. The intervention lasts for 9 weeks with a frequency of once a week for 60 minutes. The objective method for evaluating the intervention's effect is the MABC-2 tests. The selection criteria are: children under the Comprehensive Care Center for Children with Perinatal Burden at the Department of Pediatrics and Inherited Metabolic Disorders of the General University Hospital in Prague, artificially set 30 km distance from the place of residence, and, above all, interest from both children and parents. The result is a statistically significant difference in most areas of motor skills...