Výuka geověd v hodinách biologie a přírodopisu
Teaching geosciences in lessons of biology
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196011Identifiers
Study Information System: 273535
Collections
- Kvalifikační práce [20122]
Author
Advisor
Referee
Holcová, Katarína
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools
Department
Department of Biology Education
Date of defense
22. 10. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Tato práce poukazuje na nejasné postavení geologického kurikula v soustavě přírodovědně zaměřených předmětů. V předkládaném článku pro potřeby rigorózní práce byla provedena komplexní reflexe výuky geologie v České republice, která byla zaměřena na historický vývoj, současný stav i možnosti budoucího rozvoje. SWOT analýzy, vytvořené z výpovědí žáků a učitelů, odhalily nejen slabé stránky a hrozby, ale také silné stránky a příležitosti, které mohou napomoci zlepšení výuky geologie. Dále je diskutováno začlenění pojmu geodiverzita do výuky na základní škole. Součástí příloh je i školní vzdělávací program s geologickými výstupy pro přírodopis druhého stupně základní školy (ISCED 2), který je autorem realizován od školního roku 2021/22. Práce představuje přehled dosavadní publikační činnosti autora, coby učitele základní školy. Klíčová slova geologie, didaktika přírodopisu, geodiverzita, základní škola
This work points to the unclear position of the geology curriculum in the system of science subjects. In the article presented for the purpose of the rigorous thesis, a comprehensive reflection of the teaching of geology in the Czech Republic was carried out, which focused on the historical development, the current state and the possibilities of future development. SWOT analyses, created from the statements of pupils and teachers, revealed not only weaknesses and threats, but also strengths and opportunities that can help to improve geology teaching. Furthermore, the integration of the concept of geodiversity into the lower secondary school curriculum is discussed. The appendices include a school curriculum with geological outcomes for biology on lower secondary school (ISCED 2), which is being implemented by the author from the school year 2021/22. Key words geology, didactics of biology, geodiversity, lower secondary school