Analýza well-beingu studentů pedagogické fakulty Univerzity Karlovy se zaměřením na prostředí
Well-being Assessment of University Students of School of Education with focus on Environment
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/196268/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196268Identifiers
Study Information System: 254958
Collections
- Kvalifikační práce [19244]
Author
Advisor
Referee
Kovaříková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
prostředí, student, well-being, zdravíKeywords (English)
environment, student, well-being, healthTato diplomová práce se zaměřuje na problematiku well-beingu vysokoškolských studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, se zvláštním důrazem na determinant prostředí. Studií prošli studenti třetího ročníku bakalářského studia všech oborů, a to pouze v prezenční formě. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část poskytuje přehled o tématech zdraví, well-beingu (zejména s ohledem na model PERMA), pozitivní psychologie a well-beingu studentů. Druhá polovina práce je orientována na část praktickou, která vznikla na základě dat z dotazníkového šetření. Tato část se blíže věnuje porovnání vlivu determinantu prostředí na celkový well-being studentů. Další úsek práce poukazuje na vztah mezi rodinným prostředím a akademickým úspěchem. Mimo jiné také zkoumá, jak studenti hodnotí své školní prostředí, čas strávený online a čas strávený venku. Z analýzy poskytnutých odpovědí vyplývá, že oslovení studenti hodnotí determinant prostředí celkově pozitivně, s průměrnou hodnotou 6,49, což představuje nadprůměrný výsledek. Nejlépe kvalifikovaným typem prostředí je rodinné prostředí, zatímco nejnižší průměr získal čas strávený venku. Výzkum zároveň potvrdil, že rodinné prostředí má významný pozitivní vliv na studijní úspěchy studentů. KLÍČOVÁ SLOVA prostředí, student, well-being, zdraví
This thesis focuses on the well-being of university students at the Faculty of Education, Charles University, with a particular emphasis on environmental determinants. The study examines third-year bachelor's degree students from all fields of study, exclusively in full- time programs. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical section provides an overview of topics related to health, well-being (with a particular focus on the PERMA model), positive psychology, and student well-being. The practical part is based on data collected through a questionnaire survey. It delves deeper into the comparison of the impact of environmental determinants on students' overall well- being. Additionally, it explores the relationship between family environment and academic success. Furthermore, the study examines students' perceptions of their academic environment, the time they spend online, and the time they spend outdoors. The analysis of the survey responses indicates that the students generally evaluate environmental determinants positively, with an average score of 6.49, representing an above- average result. The family environment was rated as the most positive determinant, whereas time spent outdoors received the lowest average score. The research also confirmed that the...