Sociální identifikace a meziskupinové vnímání v prostředí technologické společnosti
Social identification and intergroup perception in the environment of a technological company
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/196284/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196284Identifiers
Study Information System: 271574
Collections
- Kvalifikační práce [19244]
Author
Advisor
Referee
Valentová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychologie
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální identita, sebekategorizace, meziskupinové vnímání, prostorové hodnoceníKeywords (English)
social identity, self-categorization, intergroup perception, pictorial measurementTato diplomová práce se soustředí na analýzu vztahů mezi pracovními skupinami FO (front- office) a BO (back-office) v konkrétní firmě skrz paradigma sociální identity. Výzkum využívá kombinaci kvantitativních metod, konkrétně obrazovou škálu OSIO, a kvalitativních, konkrétně rozhovory a poznatky z pozorování. Předmětem zájmu je vzájemné vnímání skupin, rozdíly v identifikaci s jednotlivými skupinami (i s organizací jako celkem) a to, jak tyto faktory ovlivňují jejich interakce. Hlavním zjištěním je, že FO je vnímána jako prototypická skupina reprezentující celou firmu, zatímco BO je považována za okrajovou skupinu, která není plně integrována do firemní kultury a postrádá rovný přístup. Tento statusový rozdíl vede k nižší motivaci a angažovanosti členů BO a k prohlubování vzájemných stereotypů. Výsledky výzkumu přispívají k teoretickému porozumění meziskupinovým vztahům v konkrétní společnosti a nabízejí praktická doporučení pro zlepšení firemního prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA sociální identita, sebekategorizace, meziskupinové vnímání, prostorové hodnocení
This thesis focuses on analyzing the relationships between the FO (front-office) and BO (back- office) teams in a specific company, using social identity perspective. The research combines quantitative methods, such as the pictorial scale OSIO, and qualitative methods, including interviews and observations. It looks at how the teams perceive each other and differences in their identification, and how these factors affect their interactions. The main finding is that the FO team is seen as the main representative of the company, while the BO team is viewed as a marginal group, not fully integrated into the company culture and lacking equal opportunities. This status difference leads to lower motivation and engagement among BO members and increases stereotypes between the teams. The research results help to better understand intergroup relationships within the company and offer practical recommendations for improving the work environment. KEYWORDS social identity, self-categorization, intergroup perception, pictorial measurement