Žákovské hodnocení vybraných prvků v učebnicích a pracovních sešitech českého jazyka
Pupils' Evaluation of Selected Elements in Czech Language Textbooks and Workbooks
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/196303/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196303Identifiers
Study Information System: 245219
Collections
- Kvalifikační práce [19244]
Author
Advisor
Referee
Šmejkalová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
učebnice, pracovní sešit, žák, hodnocení, obrazová a textová část, srozumitelnost zadání, základní školaKeywords (English)
textbook, workbook, pupil, evaluation, pictorial and textual section, clarity of instructions, primary schoolDiplomová práce se zabývá žákovským hodnocením učebnic a pracovních sešitů na základní škole. Výzkumné šetření se uskutečnilo v 5. a dvou 8. třídách. Hodnocení bylo provedeno na základě výstupu z výzkumného šetření, které je orientováno kvalitativně s využitím kvantifikace dat. Sběr dat proběhl pomocí dotazníků. V nich žáci hodnotili tyto aspekty: srozumitelnost zadání, dostatek místa na psaní, subjektivní líbivost obrazového materiálu, vhodnost obrazového materiálu vzhledem k věku adresáta a působení souvislého textu, izolovaných vět nebo izolovaných slov ve cvičení. Zkoumaná cvičení vycházela z aktuálně používaných učebnicových řad českého jazyka s doložkou MŠMT, konkrétně od nakladatelství SPN, Didaktis a vydavatelství Taktik. Dotazníkové šetření bylo navíc podpořeno pozorováním třídy v průběhu vyplňování a následnými individuálními rozhovory s vybranými žáky. Tyto přidružené metody pak poskytly další podklady pro interpretaci výsledků. Srozumitelnost zadání byla hodnocena průměrně, stejně tak oba aspekty obrazové části. Obdobně byl hodnocen i dostatek místa na psaní - jedinou výjimkou zde byla učebnicová řada od vydavatelství Taktik, kterou žáci v tomto bodě hodnotili nižšími body. Jedním z nejvýznamnějších zjištění bylo, že žáci nehodnotí primárně nižším počtem bodů strany bez obrazové části,...
The thesis focuses on pupils' evaluation of textbooks and workbooks in primary school. The research was done in 5th and two 8th grade classrooms. The evaluation was based on the outcome of the research which was qualitatively oriented and supported by data quantification. Data were collected using questionnaires in wjich pupils evaluated the following aspects: the clarity of instructions, the adequacy of space for writing, the subjective attractiveness of pictorial material, the appropriateness of the pictorial material in relation to the pupils' age, and the impact of continuous text, isolated sentences or isolated words in the exercises. The exercises were taken from currently used Czech language textbook series with the Ministry of Education, Youth and Sports endorsement, specifically from the publishers SPN, Didaktis and Taktik. In addition, the questionnaire survey was supported by classroom observation during the completion process and subsequent individual interviews with selected students. These additional methods provided further insights for the interpretation of the results. The clarity of instructions was rated average, as were both aspects of the pictorial section. Similarly, the adequacy of space for writing was also rated average, with the only exception being the textbook series...