Strategie řešení úloh ze syntaxe češtiny u žáků 6. a 9. ročníků základní školy
Problem Solving Strategies of Children in 6th and 9th Grade of Elementary School in the Syntax of the Czech Language
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196306/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196306Identifikátory
SIS: 256148
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Eliášková, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
15. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
žákovské strategie řešení, skladební učivo, podmět a přísudek, kvalitativní výzkum, obsahová analýza učebnic, druhý stupeň základní školyKlíčová slova (anglicky)
strategies of student problem-solving, structural subject, subject-verb agreement, qualitative research, content analysis of textbooks, upper primary schoolTato diplomová práce se zabývá strategiemi řešení syntaktických úloh žáky 6. a 9. ročníků základní školy. Cílem práce je popis způsobů, jakým žáci a žákyně vybraných ročníků postupují při řešení úloh z této jazykové roviny. Důraz je kladen na učivo o podmětu a přísudku a jejich způsobu vyjádření ve výpovědích. V teoretické části se práce věnuje lingvistickému a didaktickému pojetí vybraných jevů. Následuje obsahová analýza tří řad učebnic daných ročníků, jejímž cílem je zobrazit, jakým způsobem učebnice zpracovávají téma podmětu, přísudku a jejich vzájemných vztahů vzhledem k odbornému pojetí. Na základě této analýzy byl vytvořen pracovní list, který byl předložen k vypracovaní celkem 20 žákům a žákyním vybraných ročníků. Pomocí metod kvalitativního výzkumu - rozhovorů - nám žáci a žákyně pomohli odhalit, jakým způsobem nad danými jevy uvažují a postupují při řešení úloh na toto učivo zaměřených. Provedené rozhovory nám rovněž rozkrývají problematická místa vnímání skladebního učiva. KLÍČOVÁ SLOVA žákovské strategie řešení, skladební učivo, podmět a přísudek, kvalitativní výzkum, obsahová analýza učebnic, druhý stupeň základní školy
This diploma thesis is concerned with strategies of solving syntactic tasks by pupils of the 6th and 9th grades of primary school. The goal of this thesis is describing ways in which students proceed while solving tasks from this grammatical field. Emphasis is placed on the topic of subject-verb agreement and its description in the answers given. In the theoretical section, the paper describes the linguistic and didactic concepts of the chosen subjects. Then follows the content analysis of three sets of textbooks of the chosen grades, which's goal is to show how textbooks process subject-verb agreement in consideration with professional concept. Based on this analysis, a worksheet was created and submitted to in total 20 students, both male and female, from the chosen grades. Using the methods of qualitative research - dialogue - the students helped us understand how they think about the topic and what methods they utilize while solving tasks revolving around the subject. The interviews done also show us problematic ways of perceiving structural matters. KEY WORDS: strategies of student problem-solving, structural subject, subject-verb agreement, qualitative research, content analysis of textbooks, upper primary school