Dramatická výchova jako prostředek pro práci s emocemi na 1. stupni ZŠ v rámci environmentální výchovy
Working with emotions through drama education in primary school environmental education
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/196321/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196321Identifiers
Study Information System: 273288
Collections
- Kvalifikační práce [19299]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dramatická výchova, emoce, životní prostředí, environmentální výchovaKeywords (English)
drama education, emotion, environment, environmental educationDiplomová práce je zaměřena na využití metod dramatické výchově v environmentální výchově, a to konkrétně pro práci s emocemi. Teoretická část práce shromažďuje dosavadní poznatky o tom, jak a proč je možné a žádoucí v oblasti environmentální výchovy prostřednictvím metod dramatické výchovy pracovat s emocemi žáků a přispět k obohacení dosavadního poznání vlastním empirickým šetřením. Empirická část práce představuje 3 lekce s prvky dramatické výchovy vytvořené na základě rešerše literatury. Lekce jsou zaměřené na senzitivitu, gradují přes konkrétnější po abstraktnější prožitek. V rámci kvalitativního výzkumu byly tyto lekce aplikovány na základní škole ve třídě prvního stupně. Na základě pozorování a rozhovoru s učitelem byly popsány a porovnány způsoby realizace lekce, reakce žáků v průběhu výuky a žákovské a učitelské hodnocení realizované výuky. Cílem výzkumu je zjistit, jaký potenciál mají metody dramatické výchovy v environmentální výchově na budování proenvironmentálního jednání u žáků prvního stupně základní školy. Dílčím cílem je vytvoření lekcí, které mohou být vhodným nástrojem pro učitele na prvním stupni základní školy.
Diploma thesis focuses on the use of drama education methods in environmental education, specifically for working with emotions. The theoretical part of the thesis gathers the existing knowledge on how and why it is possible and desirable to work with pupils' emotions in environmental education through drama education methods, and to contribute to the enrichment of the existing knowledge through its own empirical investigation. The empirical part of the thesis presents 3 lessons with elements of drama education created on the basis of a literature search. The lessons focus on sensitivity, graduating through more concrete to more abstract experiences. As part of the qualitative research, these lessons were applied in an elementary school first grade classroom. Based on observations and teacher interviews, lesson implementation methods, student reactions during the lesson, and student and teacher evaluations of the lessons implemented were described and compared. The aim of the research is to investigate the potential of drama methods in environmental education to build pro-environmental behaviour in primary school pupils in the first grade. A sub-objective is to develop lessons that can be a suitable tool for teachers in the first grade of primary school.