Integrovaná tematická výuka jako nástroj mezidisciplinárního myšlení na 1.stupni ZŠ spojená s návštěvou Strahovského stadionu
Integrated thematic instruction as a tool for interdisciplinary thinking in the 1st grade of elementary school combined with a visit to the Strahov Stadium
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196329/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196329Identifikátory
SIS: 277269
Kolekce
- Kvalifikační práce [19244]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stará, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
15. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
integrovaná tematická výuka, projektová výuka, formální a neformální pedagogika, revize RVP, Strahovský stadionKlíčová slova (anglicky)
integrated thematic instruction, project-based teaching, formal and informal pedagogy, revision of RVP, Strahov Stadium1 ABSTRAKT Diplomová práce se věnuje tématu integrované tematické výuky (ITV) zaměřené na Strahovský stadion a všesokolský slet s orientací na děti mladšího školního věku. Cílem práce je s oporou o teoretická východiska vytvořit, v praxi realizovat a popsat integrovanou tematickou výuku na námět Strahovského stadionu a všesokolského sletu pro děti mladšího školního věku. V teoretické části jsou s oporou o teoretická východiska a aktuální výzkum postupně vymezeny projektová výuka, ITV a zážitková pedagogika. Dále je zde stručně nastíněna historie Strahovského stadionu a sokolského hnutí. V praktické části je představen návrh ITV a jeho ověření v pedagogické praxi. ITV vychází z exkurze, kterou třídy prvního stupně vybrané ZŠ navštívily a která se odehrávala v prostorech Strahovského stadionu. Na základě tohoto zážitku byla navržena jednodenní ITV, kde bylo zvolené téma integrováno do celkem šesti vyučovacích předmětů. Po realizaci ITV lze konstatovat, že tento přístup je pro žáky přínosný, jelikož jim umožňuje nahlížet na určité téma z různých úhlů pohledu a budovat si tak komplexní systém znalostí a dovedností. Výsledky ukázaly, že ITV efektivně rozvíjí klíčové kompetence žáků, zejména schopnost spolupráce, kritického myšlení a propojení teoretických poznatků s praxí. Zároveň posiluje motivaci žáků k...
1 ABSTRACT The thesis focuses on the topic of Integrated Thematic Instruction (ITI) centered on Strahov Stadium and the All-Sokol Slet, targeting younger primary school children. The aim of this thesis is to design, implement in practice, and describe an integrated thematic instruction based on the theme of Strahov Stadium and the All-Sokol Slet for younger primary school children, drawing on theoretical foundations. The theoretical part defines project-based learning, ITI, and experiential pedagogy, supported by theoretical frameworks and current research. It also briefly outlines the history of Strahov Stadium and the Sokol movement. The practical part presents the ITI proposal and its verification in educational practice. The ITI is based on an excursion that primary school classes from a selected school participated in, held at Strahov Stadium. Based on this experience, a one-day ITI was designed, integrating the chosen theme into six different school subjects. The implementation of ITI demonstrated that this approach is beneficial for students as it enables them to view a topic from multiple perspectives and build a comprehensive system of knowledge and skills. The results showed that ITI effectively develops key student competencies, particularly the ability to collaborate, think critically, and...