Hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem
Evaluation of pupils from different language background
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/196419/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196419Identifiers
Study Information System: 268522
Collections
- Kvalifikační práce [19244]
Author
Advisor
Referee
Krčmářová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
žák s odlišným mateřským jazykem, žák cizinec, žák mladšího školního věku, podpůrná opatření, školní hodnocení, formativní hodnoceníKeywords (English)
pupil from different language background, foreign pupil, younger school-age pupil, support measures, school evaluation, formativ assessmentDiplomová práce se zaměřuje na problematiku hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem. Školní hodnocení těchto žáků je v současnosti velmi aktuální téma, protože jejich počet v českých školách každoročně roste. Práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem teoretické části práce je zmapovat východiska pro výuku a hodnocení těchto žáků. První kapitola se soustředí na definici žáka s odlišným mateřským jazykem, organizaci výuky a možnosti podpory těchto žáků na základních školách. Druhá kapitola se zabývám obdobím mladšího školního věku a jeho specifiky, která ovlivňují vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem ve školách. Třetí kapitola se zaměřuje na školní hodnocení, zejména na formativní hodnocení. Praktická část práce popisuje a analyzuje zkušenosti učitelů a žáků s hodnocením žáků s odlišným mateřským jazykem na dvou základních školách v Pardubicích. Kvalitativní výzkum je realizován prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s učiteli a žáky. Výsledky výzkumu ukazují, že přístup k hodnocení se liší, přičemž hlavním rozdílem je způsob hodnocení. Škola používající formativní hodnocení má pozitivní zkušenosti s motivací žáků, zatímco škola využívající spíše tradiční způsob hodnocení vnímá hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem jako náročnější. Rozdílné je také využívání podpůrných...
The diploma thesis focuses on the issue of evaluating pupils from different language backgrounds. The school assessment of these pupils is currently a very relevant topic, as their numbers in Czech schools are increasing every year. The thesis has a theoretical-empirical character. The aim of the theoretical part is to map the foundations for the teaching and assessment of these pupils. The first chapter focuses on the definition of a pupil from different language background, the organization of their education, and the support measures available in primary schools in the Czech Republic. The second chapter deals with the younger school age period and its specificities that influence the education of pupils from different language backgrounds in schools. The third chapter focuses on school assessment, particularly formative assessment. The practical part of the thesis describes and analyzes the experiences of teachers and pupils in assessing pupils from different language backgrounds at two primary schools in Pardubice. The qualitative research is carried out through semi-structured interviews with teachers and students. The research results show that the approach to assessment differs, with the main difference being the method of assessment. The school using formative assessment has positive...