Pokusy ve výuce dýchací soustavy člověka na 2. stupni ZŠ
Experiments in the Teaching of the Human Respiratory System at Lower Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196446/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196446Identifikátory
SIS: 260573
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skýbová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Pokusy ve výuce, dýchací soustava člověka, výuka biologie, didaktika biologieKlíčová slova (anglicky)
Experiments in teaching, human respiratory systém, biology teaching, didactics of biologyDiplomová práce se zaměřuje na využívání pokusů při výuce dýchací soustavy na 2. stupni základní školy. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány typy pokusů, jejich fáze, metodika provádění, hygienické a bezpečnostní zásady a role učitele a žáka při realizaci pokusů. Dále je analyzováno učivo o dýchací soustavě v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) a Školním vzdělávacím programu (ŠVP), včetně výukových cílů a kompetencí. V této části je také uveden výběr pokusů vhodných pro výuku. Praktická část se zaměřuje na výzkum, který zkoumá vliv pokusů na znalosti žáků a jejich názory na zařazení pokusů do výuky. Výzkum probíhal s dvěma skupinami žáků osmého ročníku - kontrolní a experimentální - s využitím testů a dotazníků. Výsledky ukázaly, že zařazení pokusů do výuky dýchací soustavy zlepšilo získané znalosti žáků. Žáci pozitivně hodnotili praktické aktivity, které jim pomohly lépe si učivo zapamatovat. Dále se potvrdilo, že motivace ze strany učitele je klíčová pro jejich zájem o výuku.
The thesis focuses on the use of experiments in teaching the respiratory system at the 2nd level of primary school. It is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes the types of experiments, their phases, the methodology of conducting, hygiene and safety principles and the role of the teacher and the pupil in the implementation of experiments. Furthermore, the teaching of the respiratory system in the Framework Education Programme (FEP) and the School Education Programme (SEP) is analysed, including the teaching objectives and competences. A selection of experiments suitable for teaching is also presented in this section. The practical part focuses on research that examines the impact of experiments on pupils' knowledge and their views on the inclusion of experiments in the curriculum. The research was conducted with two groups of Year 8 pupils - a control and an experimental group - using tests and questionnaires. The results showed that the inclusion of experiments in the respiratory system lessons improved pupils' retention of the material and concentration. Pupils positively evaluated the practical activities that helped them to remember the material better. It was also confirmed that teacher motivation was key to their interest in learning.