Analýza struktury vzdělávacího obsahu v učebnicích přírodopisu pro základní školy
Analysis of the Educational Content Structure in Biology Textbooks for Lower-secondary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196463/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196463Identifikátory
SIS: 257465
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Silvie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Učebnice, přírodopis, analýza učebnic, struktura učebnic, řazení učiva, vzdělávací obsah, kurikulumKlíčová slova (anglicky)
Textbooks, natural history, textbook analysis, textbook structure, curriculum sequencing, educational content, curriculumVzdělávací obsah v učebnicích je poskytován různým způsobem. Tato Diplomová práce se zabývá, jakým způsobem je výukový obsah v učebnicích strukturován a řazen a v jaké proporci jsou jednotlivá výuková témata učebnicemi prezentována. Výzkum byl rozdělen do tří dílčích cílů. První výzkumný cíl se zabývá rozsahem a proporcí jednotlivých výukových témat v učebnicích přírodopisu. Druhý výzkumný cíl se zaměřuje na strukturaci výukových témat ve zkoumaných učebnicových setech. Třetí výzkumný cíl podrobněji zkoumá výukový obsah v učebnicích a zaměřuje se i na podrobnější podtémata. Výsledky ukazují, že nejvíce prostoru je v učebnicích věnováno zoologii, dále pak lidskému tělu, botanice, neživé přírodě a v menší míře pak obecné biologii, ekologii, biologii hub a praktickému poznávání přírody. Dále se ukázalo, že proporční zastoupení jednotlivých témat napříč analyzovanými učebnicovými sety je poměrně konzistentní. Ve struktuře a řazení výukových témat můžeme rovněž pozorovat opakující se trend, zejména v dílech učebnic určených pro osmé a deváté ročníky, které se zpravidla věnují biologii člověka v osmém ročníku, a geologii a ekologii v devátém ročníku. Zato však řazení a strukturace výukových témat v učebnicích určených pro šesté a sedmé ročníky vykazuje mezi jednotlivými analyzovanými sety mírné odchylky,...
The educational content in the textbooks is delivered in different ways. This thesis examines how educational content in textbooks is structured and sequenced and in what proportion the individual educational topics are presented by the textbooks. The research was divided into three sub-objectives. The first research objective deals with the extent and proportion of each teaching topic in science textbooks. The second research objective focuses on the structuring of the instructional topics in the textbook sets under study. The third research objective examines the instructional content in the textbooks in more detail and focuses on its subtopics. The results show that the most space in the textbooks is devoted to zoology, followed by the human body, botany, inanimate nature and to a lesser extent general biology, ecology, fungal biology and practical nature exploration. Furthermore, it has been shown that the proportional representation of the individual topics across the textbook sets analyzed is relatively consistent. In the structure and order of the teaching topics, we can also observe a recurring trend, especially in the textbooks for the eighth and ninth grades, which generally deal with human biology in the eighth grade, and geology and ecology in the ninth grade. However, the ordering and...