Religionistika na gymnáziích: analýza cílů výuky a problematika definice náboženství
Religious Studies in Secondary Schools: Analysis of Teaching Objectives and Issues in Defining Religion
dissertation thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/196466/thumbnail.png?sequence=9&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196466Identifiers
Study Information System: 205310
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Kaplánek, Michal
Tavel, Peter
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
17. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
náboženství|definice|vzdělávání|výuka|střední škola|gymnázium|religionistika|rámcový vzdělávací program pro gymnázia|RVP|didaktika|konstruktivismus|učebnice|modelové hodiny|William E. Arnal|Ludwig Wittgenstein|Paolo FreireKeywords (English)
religion|definition|education|teaching|instruction|secondary education|secondary schools|religious studies|framework educational programme|didactics|constructivism|textbooks|lessons|William E. Arnal|Ludwig Wittgenstein|Paolo FreireDisertační práce se zabývá tématem definice náboženství v rámci výuky vzdělávací oblasti Občanský a společenskovědní základ na gymnáziích a jejím cílem je zodpovězení otázky, jak přistoupit k výuce tohoto komplexního tématu na půdě středních škol. První část disertační práce uchopuje problematiku definování náboženství optikou dichotomie substantivismu a funkcionalismu Williama E. Arnala, skrze niž jsou dále nahlíženy středoškolské učebnice filosofie a religionistiky a další vybrané vzdělávací materiály. Další část je věnována analýze Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a dalších kurikulárních dokumentů, obecnějším úvahám o smyslu vzdělávání a reflexím paradigmatu postmoderní situace ve vzdělávání; na základě těchto analýz a úvah jsou následně formulovány konkrétnější cíle výuky tohoto tématu na středních školách vymezením tří didaktických imperativů: problematizace, plurality a rezonance. V závěrečné části je pak navržen přístup k výuce definice náboženství na gymnáziích, který vychází ze spojení perspektiv předchozích kapitol, pedagogického konstruktivismu, kritické pedagogiky a filosofických koncepcí Ludwiga Wittgensteina. Tento přístup je rovněž ilustrován na návrhu učebnicového textu a několika modelových hodinách zaměřených na toto téma. Kromě těchto závěrů by disertační práce měla...
The dissertation is focused on the issue of defining religion within the context of teaching the Basics of Civics and Social Sciences curriculum in secondary schools (grammar schools). The aim is to answer the question of how to approach the teaching of this complex subject in secondary education. The first part of the thesis addresses the problem of defining religion through the lens of the dichotomy between substantivism and functionalism, as articulated by William E. Arnal. This dichotomy is further employed to analyse secondary school textbooks on philosophy and religious studies as well as other selected materials. The subsequent part is devoted to an analysis of the Framework Educational Program for Secondary General Education and other curricular documents, broader reflections on the purpose of education and the postmodern educational paradigm. Based on this analysis, more specific educational objectives for teaching the definition of religion in secondary schools are formulated by defining three didactic imperatives: problematization, plurality, and resonance. The final part of the thesis proposes an approach to teaching the definition of religion in secondary schools which draws on the perspectives discussed in the preceding chapters, pedagogical constructivism, critical pedagogy, and...