Úroveň osvojení gymnastických dovedností žáků šestých tříd základní školy
The level of gymanstics mastery of six grade elementary school students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196581Identifiers
Study Information System: 260270
Collections
- Kvalifikační práce [8927]
Author
Advisor
Referee
Šteffl, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Coaching specialization
Department
Department of Gymnastics and Combat Sports
Date of defense
22. 1. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
základní škola, gymnastika, škály, tělesná výchova, výkon, provedeníKeywords (English)
elementary school, gymnastics, scales, physical education, performance, executionDiplomová práce se zabývá zkoumáním úrovně gymnastických dovedností žáků šestých tříd na dvou vybraných základních školách v Chomutově. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak si žáci osvojili základní gymnastické prvky a porovnat jejich výsledky mezi školami i mezi pohlavími. Byly zvoleny gymnastické prvky na akrobacii, přeskoku, hrazdě, kladině a kruzích, které byly hodnoceny podle šestistupňové škály. Hodnocení se zaměřilo na kvalitu provedení jednotlivých dovedností v souladu s požadavky školních vzdělávacích programů. Data byla zpracována za pomoci popisné statistiky (medián, minimum, maximum, IQR) a rozdíly mezi skupinami byly analyzovány pomocí Mann-Whitneyova U testu. Z výsledků vyplynulo, že existují významné rozdíly v úrovni dovedností mezi jednotlivými školami, stejně jako mezi chlapci a dívkami. Výsledky výzkumu poukazují na rozdíly v kvalitě provedení vybraných gymnastických dovedností, přestože jejich nácvik je pevnou součástí školních vzdělávacích programů. KLÍČOVÁ SLOVA Základní škola, gymnastika, škály, tělesná výchova, výkon, provedení
The diploma thesis explores the level of gymnastic skills among sixth-grade students at two selected elementary schools in Chomutov. The aim of the research was to assess how students mastered basic gymnastic elements and to compare their performance between schools and genders. Gymnastic elements in acrobatics, vaulting, bars, balance beam, and rings were selected and evaluated using a six-point scale. The evaluation focused on the quality of execution of individual elements in accordance with the requirements of school educational programmes. The data were processed using descriptive statistics (median, minimum, maximum, IQR), and differences between groups were analysed using the Mann-Whitney U test. The results revealed significant differences in skill levels between schools as well as between boys and girls. The findings highlight disparities in the quality of execution of selected gymnastic elements, despite their practice being an integral part of school curricula. KEYWORDS Elementary school, gymnastics, scales, physical education, performance, execution