Zlepšení metod předpovědi termické konvekce pro účely letecké meteorologie
Zlepšení metod předpovědi termické konvekce pro účely letecké meteorologie
rigorous thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/19911/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19911Identifiers
Study Information System: 70670
Collections
- Kvalifikační práce [11264]
Author
Advisor
Referee
Brechler, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Meteorology and climatology
Department
Department of Atmospheric Physics
Date of defense
31. 3. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Práce se zabývá popisem některých procesů v mezní vrstvě atmosféry, zejména vznikem a průběhem termické konvekce se zaměřením na vertikální rychlosti termických stoupavých proudů a na způsob jejich měření a předpovídání. Využívá k tomu data, naměřená přístroji GPS, užívanými při letech bezmotorových letadel během létání nad Českou republikou, a dále data změřená aerologickými sondami, vypouštěnými z aerologické observatoře v Praze-Libuši. Měření probíhalo v letové sezóně roku 2007 a roku 2008. Výsledkem výzkumu je zpřesnění předpovědí vertikálních rychlostí konvektivních proudů. Využití těchto výsledků je v předpovědích pro sportovní létání a v předpovědi termické turbulence.
This rigorous thesis is engaging by some processes in boundary layer of the atmosphere, namely rise and running of thermals, focused on vertical motion and speeds of thermals, and on methods of their measurement and forecasting. It exploits data, measured by the GPS receivers and loggers aboard of gliders and paragliders during flying over Czech Republic, and data from aerological soundings, provided by Praha-Libus observatory. Measurement was in progress in so called cross-country flight season 2007 and 2008. The solution of this research is improvement of forecasting of vertical velocity of thermals and can be used in specialised forecasts for private and recreative flying and in forecasts of thermal turbulence.