Prostředky akceptability v českých časopisech pro děti
The means of acceptability in Czech children's magazines
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20366Identifiers
Study Information System: 72411
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Šmejkalová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - French
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce mapuje nabídku časopisů pro děti a mládež na českém trhu. Na vybraném vzorku titulů analyzuje aplikované prostředky akceptability. Problematika je zpracována v kontextu časopisů jako komodit. Studie poukazuje na fakt, že v době, kdy se hlídá nezávadnost běžných produktů, neexistuje mechanismus, který by kvalitu tohoto zboží monitoroval. Proto práce zdůrazňuje úlohu mediální výchovy. Cílevědomé směřování k mediální gramotnosti dětí a mládeže je cestou ke kvalitativní změně nabízených časopisů. Stať je úzce spjata s praxí a přináší konkrétní návrhy využití časopisů v předškolním a školním vzdělávání. Zároveň má ambici stát se "manuálem pro rodiče i pedagogy při výběru vhodných časopisů pro děti a mládež.
This thesis surveys the supply o f children's and young people's magazines available on market in the Czech Republic. On basis o f selected samples, the work analyses employed means o f acceptability. The issue is discussed in context o f magazines as a commodity. The study points out the fact that in the present day when safety of many ordinary goods is being scrutinised, there is no mechanism monitoring the quality o f this particular product. That is why this treatise emphasizes the importance o f media education. A focused endeavour toward medial literacy o f children and young people is the only means to a quality improvemem o f magazines on offer. The thesis is closely linked to practical research and offers tangible proposals o f utilizing magazines in preschool and school education. It also fosters an ambition to become a "manual" for parents and educators when selecting suitable magazines for children and young people.