Jazyková analýza reklamních textů z hlediska věkové kategorie recipientů
Linguistic analysis of advertising texts in terms of age cathegory
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20662Identifiers
Study Information System: 72516
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Holanová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Ve své práci se zabývám reklamami a jejich strategiemi z hlediska věku recipienta. Zaměřila jsem se na reklamy komerční, a to reklamy televizní a reklamy tištěné v časopisech a novinách. Hodnotila jsem manipulační strategie zaměřené na jednotlivé věkové kategorie a užité verbální a neverbální prostředky v reklamách. Příklady zmíněných jevů jsem prakticky ukázala na doložených reklamách. Typologii reklamy jsem v jednotlivých kapitolách rozdělila z hlediska daného produktu a z hlediska věku adresáta. V této práci jsem se snažila poukázat na hlavní rozdíly v manipulační strategii a rozdíly užívaných prostředků v různých věkových kategoriích.
In my thesis, I focused on advertisements and their impact on the recipients according to their age. I concentrated on commerce advertisements; mainly from TV, newspaper and magazines. I assessed manipulative strategies in concrete age categories and commented on verbal and nonverbal linguistic means. I presented examples of these linguistic means in real advertisements, which are attached to this thesis. In the individual chapters, I divided the typology according to the subject and according to the age of the recipient. I tried to point out the main differences in manipulative strategy and differences between used language means in concrete age categories.