Biskupovo obrázkové universum. Pontifikál Renauda de Bar - pražská i cambridgská část
Bishop's picture universe. Pontifical of Renaud de Bar - both parts from Prague and Cambridge
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20823Identifikátory
SIS: 27274
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Royt, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
20. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předkládaná diplomová práce pojednává o dvou částech Pontifikálu Renauda de Bar (ms. XXIII C 120 - Národní knihovna v Praze a ms. 298 - Fitzwilliam Museum v Cambridge), výjimečné liturgické knihy vytvořené mezi lety 1302-1316 pro métského biskupa pocházejícího ze zámožného šlechtického rodu Barů z Lotrinska. Oba rukopisy byly až do nedávné doby vnímány odděleně, ovšem z podrobného srovnání obsahu i výzdoby, která se svým bohatstvím vymyká běžné dobové produkci, jasně vyplývá, že se jedná o dvě části téhož pontifikálu. Výzdoba Pontifikálu Renauda de Bar je jedinečná zejména s ohledem na nepřeberné množství výjevů ilustrujících středověkou liturgii a na velké bohatství droleriových scén. Tato práce se pokouší otevřít k dalšímu bádání rozličná témata, která vyplynula z detailního popisu výzdoby obou částí rukopisu. Zvláštní pozornost je věnována netradičně pojaté obrazové příloze.
This work deals with two parts of the Renaud de Bar's Pontifical (ms. XXIII C 120 - National Library of the Czech Republic and ms. 298 - Fitzwilliam Museum in Cambridge), an extraordinary liturgical book illuminated between 1302-1316 for bishop of Metz in the region of Lorraine. Both manuscripts have been considered as two separated liturgical books untill recent period. Detailed comparation of their content and decoration, which goes over usual temporary production, allows understand that they are two parts of one identical pontifical. Its decoration is unique especially due to multitude of images illustrating medieval liturgy and number of drolleries. The aim of this work is to open new topics for future researches. They might explain some problems, which arose during detailed description of the manuscripts' decoration. Special attention is dedicated to picture supplement.