Standarddeutsch an tschechischen Mittelschulen (Eine Analyse des Prozesses von Gestaltung der Standardvarietät in sozialer Praxis)
Standard German in Czech secondary schools (an analysis of the process of shaping the standard variety in social practise)
Spisovná němčina na českých středních školách (analýza procesu utváření spisovné variety v sociální praxi)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20867Identifiers
Study Information System: 71730
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Doležal, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - German Studies
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
25. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Excellent
Tato práce analyzuje proces utváření spisovné variety německého jazyka v sociální praxi, a to na českých středních školách. Jejím těžištěm je role učitele jakožto normové autority při prosazování normy. Metodologickým východiskem je model sociálního silového pole a teorie jazykového managementu. Pro potřeby této práce bylo dále použito následné interview.
The diploma thesis analyses the shaping process of German language standard varieties in the social praxis, mainly at Czech Secondary Schools. It focuses the role of a teacher as the norm-authority in implementing the linguistic norm. The methodological base is the model of Social Power Field and the Language Management Theory. For the needs of this thesis was further used the Follow-up Interview.