JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Vážení uživatelé Digitálního repozitáře UK. Z důvodu pravidelné údržby bude repozitář od 13:20 do cca 13:30 dočasně nedostupný. Ukončete prosím práci a odhlašte se ze systému. Děkujeme za pochopení. || Dear CU Digital Repository users. The repository will be temporarily unavailable due to regular maintenance from 1:20 PM to approx. 1:30 PM. Please save your work and logout. Thank you for your understanding.
Osobnost žáka s chronickým onemocněním a možnosti jeho rozvoje v kognitivní a metakognitivní oblasti
The personality of chronic disease pupil and possibilities of his/her development in cognitive and metacognitive area
Diplomová práce pojednává o žákovi s chronickým onemocněním a odrazu jeho onemocnění v oblasti poznávání, reflexe a učení. V první části definujeme pojem chronického onemocnění a nastiňujeme klasifikaci chronických onemocnění a jejich charakteristiky, zabýváme se vlivem onemocnění na psychiku dítěte a specifiky, která jsou spojena s chronickým onemocněním žáka v prostředí školy a následně věnujeme pozornost problematice osobnosti žáka s chronickým onemocněním v kontextu poznávání a učení. V empirické části se snažíme nalézt charakteristické prvky v oblasti učebních stylů těchto žáků.
This graduate thesis deals with a pupil with chronic disease and how his/ her disease is reflected in the sphere of knowing, reflections and learning. In the first part, we limit the concept of chronic disease and outline classification of chronic diseases and their features. We also deal with the influence of the disease on a child's psyche and the special characteristics combined with a pupil's chronic disease in the school environment and, subsequently, we pay attention to problems of the personality of a pupil with chronic disease in the context of knowing and learning. In the empirical part, we try to find typical elements in the field of these pupils' learning styles.