Participace žáků na vytváření obsahu vyučování
Pupilĺs participation in creation of teaching content
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21054Identifiers
Study Information System: 74007
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Hejlová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se věnuje podílení se žáků na vytváření obsahu vyučování. Teoretická část obsahuje informace, které podporují tezi, že je nutné zahrnovat žáky do výběru obsahu vyučování, že tento přístup žákům rozvíjí vzdělanost z hlediska humanizace, liberalizace a demokratizace. Dále se teoretická část zabývá participací žáků na vytváření obsahu vyučování, jež je ukotvena v alternativních pedagogických směrech jako Montessori, Daltonský plán a další. Také nabízí metody a aktivity rozvíjející odpovědnost žáka za vzdělání se a za výběr činnosti při vyučování. V praktické části zkoumá názory žáků, učitelů na participaci žáků na vytváření obsahu vyučování a konfrontuje je s reálným uchopením participace v jednotlivých hodinách.
Diploma thesis follows pupil's participation in creation of teaching content. The theoretical part contains information, which supports thesis that is necessary for pupils to be included in the choice of teaching content and this approach develops inteligence in light of humanization, liberalization a democratization. Thereinafter the theoretical part is engaged in pupil's participation in creation of teaching content which is anchored in alternative pedagogical tendency like Montessori, Dalton and etc. It offers methods and activities which develop pupil's responsibility of his inteligence and responsibility of the choice of activities during lessons. The practical part investigates the ideas of pupils and teachers in pupil's participation in creation of teaching content and confronts then with real usage of participation in individual lessons.