Dramatická výchova pomáhající žákům se specifickými vzdělávacími potřebami
Creativ drama as a method of helping children with specific learning needs
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21055Identifiers
Study Information System: 70684
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Marušák, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce má teoreticko výzkumný charakter. Zabývá se dramatickou výchovou jako jednou z možných cest k reedukaci specifických poruch učení a chování u žáků na 1. stupni základních škol. Poukazuje na vhodnost dramatických metod a technik při integraci žáků se specifickými poruchami učení a chování do běžné třídy a na možné způsoby práce s dramatickými metodami a technikami při reedukaci poruch u těchto žáků. V praktické části ověřuji teoretické poznatky v praxi v rámci akčního výzkumu realizovaného na základní škole ve dvou formách. První formou je dramatický kroužek pouze se žáky se specifickými poruchami učení a chování a druhou formou je integrace těchto žáků do běžné třídy pomocí metod dramatické výchovy.
The thesis consists of a theorecial and an empirical section. The theoretical section introduces creativ drama as one of the practicable methods for the reeducation of specific learning and behavioral disabilities in young learners (school children between the ages of 6 and 11). It refers to the suitability of creativ methods and techniques in the integration of children with specific learning and behavioral disabilities to normal classrooms, and to creativ methods and techniques practicable in the reeducation of learning disabled children. The empirical section verifies introduced theoretical findings in a research conducted at an elementary school. The research compares a scenic club designed for children with specific learning and behavioral disabilites with the integration of these children to a normal classroom via creativ drama methods.