Vlastní novela s autorským komentářem
An Own Novelette With Authorial Commentary
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21062Identifiers
Study Information System: 72459
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Kubíček, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí. První je autorská novela a druhá je úvaha, která se zabývá hlavně procesem geneze této novely. Úvaha se tedy snaží z literárně-teoretického hlediska poodhalit a analyzovat problémy, se kterými se potýká spisovatel během své práce; sleduje změny, ke kterým v textu v průběhu psaní dochází za účelem dosáhnutí původních záměrů. Konkrétně se úvaha soustředí na problematiku hledání vhodného námětu, vykreslování charakterů postav a vyhrocování konfliktu mezi nimi, konstrukci syžetu a časoprostoru, užití vhodných jazykových prostředků. Velká pozornost je také věnována otázkám spojeným s autobiografičností, s přetvářením autobiografického příběhu na příběh fiktivní. V závěru úvahy se reaguje na kritiky na prezentovanou autorskou novelu, dochází k sebehodnocení autora jako tvůrčí osobnosti a k jeho zamyšlení nad praktickým využitím zkušeností získaných psaním literárního díla pro výuku českého jazyka a literatury na základní a střední škole.
This thesis consists of two main parts: the first is author's own novellete and the second is an essay which describes mainly the process of a creation of the story. By using literary-theoretical perspective the essay thus tries to uncover and analyse the problems a writer deals with during his work; it analyses the changes, which were effectuated by author in order to attain his original intentions. In particular, the essay focuses on questions such as: finding the suitable subject for the story; portraying the characters and pointing the conflict between them; constructing the sujet and spatiotemporal relations. It is also higly focused on a questions linked to autobiography, on the transformation of an authobiographical story to a fictious story. At the conclusion the essay responds to the reviews on the long-short story; the author evaluates himself as a creative personality and thinks of a practical use of the experience acquired through the writing of a literary work in teaching the Czech language and literature at school.