Sociální rozvoj žáků ve třídě
Social development of pupils in class
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21074Identifiers
Study Information System: 70728
Collections
- Kvalifikační práce [19194]
Author
Advisor
Referee
Linková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce je zaměřena na sociální rozvoj žáků ve třídě na 1.stupni základní školy. Teoretická část se opírá o aktuální a inspirativní zdroje danému tématu, obsahuje charakteristiku žáka mladšího školního věku, jeho vývoj z hlediska sociálních kompetencí, význam školy, teorii školní třídy jako sociální skupiny, chování jejích členů a hierarchie sociálních rolí v tomto prostředí. Dále jsou uvedeny nástroje, které mohou učiteli pomoci vytvářet respektující prostředí i pro méně oblíbené žáky. Praktická část tyto nástroje ověřuje v praxi v rámci jedné třídy. Annotation
This work is focused on a social development of pupils at primary school. The theoretical part is based on contemporary and inspiring literature studying the diploma topic, contains features of primary pupils, their development of social competencies, the role of school, theory of class as a social group, behaviour of its members and hierarchy of social roles in such a background. There are also methodical instruments which can help working on respectful atmosphere to the teacher for less popular pupils, too.