Asertivita jako prostředek zvládání stresu v učitelském povolání
Asertivity as a means of coping with stress in the teaching profession
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21367Identifiers
Study Information System: 84604
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce pojednává o sociálních i individuálních kontextech problematiky zátěže a stresu v rámci učitelského povolání. Nahlíží na teoretické možnosti asertivity, jako jedné ze sociálních dovedností učitele, při zvládání obtížných situací, pramenících z neadekvátního sebepojetí a sebehodnocení učitele či komplikovaných vztahů mezi subjekty v rámci pedagogické interakce.
Diploma thesis deals with the social and individual contexts of burden and stress problems in the teaching profession. It views the theoretical opportunities by means of assertiveness as one of the teachers' social skills, in managing difficult situations arising from an inadequate self-understanding and teachers' self-assessment or the complex relations among entities in the teaching interaction.