Krize jako obraz hodnot člověka, aneb struktura sémantického prostoru v oblasti krizových situací u buddhistů, křesťanů a ateistů
Crissis as a reflection of personal values, or the structure of semantic space in area of crisis situations in Buddhists, Christians and atheists
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/21398/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21398Identifiers
Study Information System: 80503
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Bahbouh, Radvan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
25. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem práce je prozkoumat vztah mezi duchovní orientací a postoji k zátěžovým situacím a k emočním projevům krize. V teoretické části práce je nejprve zmapována široká oblast krize a zátěžových situací. Dále se v této části věnuji popisu současného stavu zpracování otázek spirituality v psychologii. Zbytek teoretické části textu věnuji popisu postojů ke krizi a zátěžovým situacím v různých duchovních směrech - u buddhistů, křesťanů a ateistů. V této části práce vycházím z původních kanonických textů obou náboženství - z Bible a Tipitaky. V teoretické části práce také popisuji postoje současné psychologie k zvládání zátěže a k problematice postojů. V druhé, výzkumné části práce nejprve stanovuji výzkumné otázky. Dále jsou operacionalizovány použité pojmy a je popsán průběh výzkumu. K zjišťování rozdílů v postojích mezi třemi zkoumanými duchovními směry jsem využil metodu Osgooda, Suciho a Tannenbauma sémantický diferenciál. V poslední části se věnuji výsledkům výzkumu, kterého se zúčastnilo 84 osob (25 buddhistů, 27 křesťanů a 32 osob bez vyznání). Výzkum nenašel žádné důkazy pro to, že by se postoje k zátěžovým situacím a emočním projevům krize lišily v závislosti na vyznání.
The aim of the paper is to explore the relationship between spiritual orientation and attitudes towards stressful life experiences and emotional manifestations of crises. The theoretical part of the work surveys a wide range of crisis issues and stressful life experiences. Furthermore, it contains a description of how spirituality issues are dealt with in contemporary psychology. The rest of the theoretical part of the work is devoted to delineating various attitudes towards crises and stressful life experiences as depending on different spiritual orientations - those of Buddhists, Christians and atheists. In this part of the paper, I worked with original canonical texts of both the religions - the Bible and Tipitaka. Finally, the theoretical part includes the approach of contemporary psychology towards the questions of stress coping and attitudes. The empirical part of the work first defines the survey research questions. The following parts of the work define the concepts applied in the survey and describe the course of the survey. In order to measure differences among the three studied groups of people of different spiritual orientations - Buddhists, Christians and atheists I used Osgood's, Suci's and Tanenbaum's semantic differential method. The results of the survey in which 84 respondents took part...