Problémy hodnocení školního výkonu
The Issues of the school performance assessment
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/21875/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21875Identifiers
Study Information System: 69354
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Problémy hodnocení školního výkonu" vymezuje školní hodnocení s ohledem na aktuálně platné právní dokumenty v rámci České republiky. Práce přináší informace o možných formách a metodách hodnocení výkonu žáka. Je zde kladen důraz na problematiku známkování a širšího slovního hodnocení a zásady hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Práce pojednává o častých potížích s hodnocením, zvláště o potížích s objektivitou. Je zde popsána i celá řada psychologicky podmíněných zkreslení, která vstupují do procesu hodnocení a ovlivňují rozhodování učitele. V závěru práce jsou uvedeny inspirativní přístupy ke školnímu hodnocení v některých evropských zemích. Součástí diplomové práce je výzkumné šetření na základních školách. Pomocí dotazníků je mapována současná situace, nejčastěji využívané metody a styly hodnocení a obecné potíže s hodnocením.
The objective of this thesis 'The Issues of the School Performance Assessment' is to define school assessment with regard to the currently valid legal documents of the Czech Republic. The thesis informs about diverse school assessment forms and methods. The theoretical part puts emphasis on traditional classification and oral assessment as well as principles of assessing pupils with special educational needs. The paper also presents frequent assessment difficulties such as how to secure objective assessment. A number of psychologically determined distortions that affect assessment and teacher's decision making are taken into account, as well. The final part of the thesis proposes inspirational approaches to school performance assessment implemented in other European countries. The paper includes research carried out at secondary school. Questionnaires used in the research indicate the current situation, the most commonly used assessment methods and styles as well as some general assessment problems.