Srovnávací sémiotická analýza titulních fotografií časopisu Týden a Newsweek
A comparative semiotic analysis of Týden and Newsweek magazine front page photographs
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22059Identifikátory
SIS: 81871
Kolekce
- Kvalifikační práce [18160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lábová, Alena
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
25. 1. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Bakalářská práce "Srovnávací sémiotická analýza titulních fotografií časopisu Týden a Newsweek" se zabývá způsobem, jakým se na obálkách českého a zahraničního zpravodajského týdeníku odráží novodobé mýty konstruující současný mediální diskurs. Na deseti titulních fotografiích Týdne a stejném počtu titulních fotografií Newsweeku jsou uplatněny základní nástroje mediálních studií, jakými jsou znak, kód, mýtus, sociální konstrukce reality, reprezentace a stereotyp, jejichž podstata je přiblížena v teoretické části. Za použití sémiotické analýzy popisuje text znaky použité v prvním a druhém stupni označování, dekóduje jejich skryté významy, interpretuje a porovnává identifikované dominantní ideologie, chápané z hlediska barthesovského přístupu jako umělé konstrukty. Dochází ke zjištění, že navzdory rozdílným časovým a ekonomickým prostorům se nepodařilo prokázat předpokládanou rozdílnost mytologický tradic. Uplatňování mediálních obsahů v globálním měřítku naopak potvrzuje blízkost, která nebyla předpokládána.
Diploma thesis "A Comparative Semiotic Analysis of Týden and Newsweek magazine front page photographs" deals with a way of reflections of the modern myths that construct a recent media discursus on the front pages of Czech and foreign weekly magazines. The basic tools of media studies like a sign, code, myth, social construction of reality, representation and stereotype are applied in ten front page photographs of Týden and in the same number of photographs of Newsweek. Their substance is introduced in a theoretical part. The text using semiotic analysis describes the signs used in the first and the second stage of denotation, decodes their hidden meanings, explicates and compares identified dominant ideologies, which are comprehended as artificial constructs from the Barthes's approach point of view. It comes to a discovery that in spite of different time and economic spaces a supposed dissimilarity of mythologic traditions couldn't be proved. Exercitation of media contents in a global scale on the other hand acknowledges a proximity which has not been anticipated.