Význam sloves pro orientaci v prostoru u dětí ve věku 45 - 60 měsíců
Meaning of verbs for spatial orientation of children aged 45 - 60 months
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22171Identifiers
Study Information System: 87921
Collections
- Kvalifikační práce [19218]
Author
Advisor
Referee
Mošna, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá verbální komunikací u dětí ve věku 45 - 60 měsíců v souvislosti s dynamickou prostorovou orientací. Slovesa vystihující prostorové změny jsou běžně používána ve školních úlohách / slovních úlohách na 1. stupni základní školy. Diplomová práce sleduje možnosti / úskalí přípravy dítěte na tyto situace. Cílem práce je na základě pozorování a laboratorního experimentu zjistit: a, která slovesa, resp. skupiny sloves popisující prostorové změny mají děti předškolního věku v aktivní / pasivní slovní zásobě b, za jakých okolností na ně reagují a jak, resp. jak jim rozumějí c, jak je dovedou graficky kódovat / grafický záznam dekódovat. Komunikace týkající se dynamické prostorové orientace probíhá na třech úrovních: na úrovni manipulace, kineze a na úrovni grafické.
Diploma thesis deals with verbal communication of children aged 45 - 60 months within the context of dynamic spatial orientation. Verbs describing area variances are commonly used in mathematic word problems at primary schools. The diploma thesis monitors the possibilities / difficulties of preschool education to prepare children to manage such situations. The methods used in the research are observation and lab experiment. The purpose of the work is to learn: a, which verbs, or groups of verbs describing area variances are part of passive / active language vocabulary of pre-school children b, under which circumstances children react to the verbs stated above, and how they understand them c, how children are able to code the verbs grafically / decode the graphic code. The communication connected with dynamic spatial orientation is presented at three levels: at the level of manipulation, kinesis and the graphic level.