Feministická interpretace Koránu
Feminist Interpretation of the Qur'an
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23233Identifiers
Study Information System: 75894
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Balabán, Milan
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Protestant Theology
Department
Department of Religious Studies
Date of defense
22. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Záměrem této práce je představit v hlavních rysech feministickou interpretaci Koránu a pokusit se definovat její klíčové hermeneutické principy. Nejprve je nastíněn vznik a vývoj koránské exegeze (tafsíru) se zvláštním zřetelem na jednotlivé exegetické směry dvacátého století. Následně je čtenář seznámen s okolnostmi vzniku feministického hnutí v muslimském prostředí a jeho základní charakteristikou a rozdělením (během doby se konstituovaly dva typy feminismu - sekulární a islámský). Těžištěm celé práce je však kapitola, která na díle čtyř předních feministických autorek (Riffat Hassan, Azíza al-Hibrí, Amína Wadud a Asma Barlas) prezentuje feministickou interpretaci Koránu, její hlavní témata a metodologii. Závěrem je předložen nástin islámské feministické hermeneutiky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of this paper is to introduce the feminist interpretation of the Qur'ān in its main features and to try to define its key hermeneutical principles. First, the historical formation and development of Qur'ānic exegesis (tafsīr) is outlined with special attention to particular exegetical trends of the twentieth century. Second, the reader is introduced with the historical context of the origin of feminist movement in Muslim society and its basic characteristics and categorization (two types of feminism constituted in the course of time - secular and Islamic). The main chapter examines feminist interpretation of the Qur'ān based on the work of four leading feminist authors (Riffat Hassan, Azizah al- Hibri, Amina Wadud a Asma Barlas) and presents its central themes and methodology. An outline of Islamic feminist hermeneutics is given in conclusion. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)