Gabriel Cornelius von Max a některé aspekty jeho kreslířské tvorby
Gabriel Cornelius von Max and Some Aspects of his Drawing - work
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/23327/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23327Identifiers
Study Information System: 62055
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Urban, Otto M.
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
9. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Resumé Diplomová práce čtenáři přibližuje osobnost a dílo malíře Gabriela Cornelia von Maxe (1840-1915). První část je věnována umělcově biografii a přehledu jeho celkové tvorby. V jednotlivých kapitolách sleduje chronologicky umělcův život se zvláštním zřetelem na několik význačných okruhů témat jeho děl. Tvorba tohoto představitele mnichovské školy vycházela z pozdního romantismu a dospěla k naturalistickému vyjádření, silně ovlivněnému mysticismem. Gabriel Max na svých plátnech nejčastěji věnoval různým psychickým stavům ženských postav a namaloval několik obrazů extatických vizionářek. Významnou součástí jeho tvorby byla náboženská témata. Zabýval se ale rovněž spiritismem a esoterickými vědami. Vzhledem k specifickým námětům jeho děl a vyhranému individualismu lze jeho tvorbu sledovat také v kontextu ideových proudů symbolismu a dekadence. Svými "náladovými" obrazy ovlivnil také díla některých českých umělců konce 19. století. Vedle ústřední snahy představit malířovu uměleckou tvorbu je v práci poukázáno také na Maxovu mnohostrannou osobnost. Proto jsou zmíněny též jeho přírodovědecké zájmy, ústící do vytvoření rozsáhlé sbírky exponátů z oblasti zoologie, antropologie a etnografie. Tato kolekce se po jeho smrti stala součástí Reiß-Engelhorn Musea v Mannheimu. Darwinovy teorie o původu druhů, rozvíjené...
Gabriel Cornelius von Max and some aspects of his drawing-work This thesis deals with the painter Gabriel Cornelius von Max (1840-1915). The first part of the essay describes the life and the work of this Munich artist. His oil paintings were characterized by a naturalistic style influenced by mysticism and spiritism. He focused on symbolic aspects of painting. The intention of this thesis is to show Max a generalis with many specific interests, especially in science. He also founded a large naturalistic collection. The second part of the thesis is focused on a still unknown part of the artists' work, on his drawings. The aim in to present a collection of drawings from Gabriel Cornelius von Max, which is deposed in Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, and to show in the context of the whole artistists' work. Gabriel Cornelius von Max 19th century Painting Drawing Munich