Tematický celek "Vývoj přírody" v kontextu učiva biologie a požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia
Thematic Unit "Development of Nature" in the Context of Biology Curriculum and Requierements of the Framework Education Programme for Grammer Schools
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23512Identifiers
Study Information System: 66497
Collections
- Kvalifikační práce [20281]
Author
Advisor
Referee
Markoš, Anton
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
17. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Předložená práce představuje zpracování tematického celku "Vývoj přírody" pro gymnázia po odborné i metodické stránce. Výstupy jsou webová prezentace, dva krátké výukové filmy a dva zpracované výukové programy založené na modelu učení E - U - R. K lepšímu pochopení a orientaci v učivu je pohled do minulosti rozdělen do čtyř zoomů (přiblížení): 1) v měřítku miliard zahrnuje období od vzniku Země do současnosti; 2) v měřítku miliónů let přibližuje Fanerozoikum; 3) v měřítku statisíců let pokrývá éru Čtvrtohor a 4) v měřítku tisíců let odpovídá Holocénu. Zpracování tohoto tematického celku navazuje na probíhající školní reformu. Zohledňuje zařazení vzdělávacího oboru Geologie do Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a pracuje s klíčovými kompetencemi.
The submitted work constitutes an elaboration of a thematic unit "Development of nature" designed for grammar schools in both expert and methodical aspect. Resulting outputs are a web presentation, two short educational films and two elaborated tutorial programmes based on E-U-R model of teaching. For better understanding and orientation in the curriculum, the look into the past is divided into four zooms: 1) in the scale of milliards, it includes the period from the origin of the Earth until the present; 2) in the scale of millions, it brings closer the Fanerozoicum; 3) in the scale of hundreds of thousands years, it covers the Qarternary era; 4) in the scale of thousands, it corresponds to the Holocene. Elaboration of this thematic unit is tied together with the ongoing school reform. It takes into account the incorporation of Geology educational field into the Framework Education Programme for Grammar Schools and works with key competencies.