Předpověď narození Ježíšova podle Lukášova evangelia v italském, renesančním a barokním malířství
The Annunciation of Birth of Jesus According to the Luka ́s Gospel in Italián Renaissance and Baroque Painting
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23814Identifiers
Study Information System: 78084
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Pražan, Antonín
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
8. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Předpověď narození Ježíšova podle Lukášova evangelia v italském renesančním a barokním malířství, se snaží podat ucelený pohled na daný evangelijní text a na jeho výtvarnou interpretaci v průběhu dvou odlišných uměleckých směrů. K tomu také předkládá vhled do dějin a ukazuje jak se umělecká tvorba měnila v reakci na změny ve společnosti. Díky tomu, se snaží ukázat i proměnu znázornění maleb Zvěstování Panně Marii. V práci se rozebírá perikopa předpovědi narození Ježíšova. Dále se popisují význačné události, které nastaly v době od 14. do 17. století a líčí se tak změny ve společnosti, církvi i umění. Následně se pečlivě rozebírají čtyři italská renesanční díla zobrazující událost Zvěstování od malířů: Fra Filippa Lippiho, Leonardoda Vinciho, Tiziana a Tintoretta a stejně tak i dvě italská barokní díla Zvěstování od malířů Caravaggia a Orazia Gentileschiho. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The subjekt of this paper, The Annunciation of Birth of Jesus According to the Luka ́s Gospel in Italián Renaissance and Baroque Painting, tries to present a whole view of the Gospel text and its artistic interpretations in two different periods. In the same time, this paper offers a historical survey and show how changes in the artistic presentation depend on changes in the society. Changes had influences on the artistic presentation of the teme of Annunciation. In the first step the present work comments on the gospel text of Annunciation of the birth of Jesus. In the second step in describes main historical events in the period between 14th and 17th century, as well as changes in the society, church and arts. On that basa then the paper carefully interprets four Italian renaissance painting of Annunciation by Fra Filippo Lippi, Lenonardo da Vinci, Tizian and Tintoretto, and two Italián baroque paintings by Caravaggio and Orazio Gentileschi. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)