Lokální versus globální zdroje konkurenceschopnosti - příklad českých outdoorových firem
Local versus Global Sources of Competitiveness - case study of Czech outdoor firms
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/25319/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25319Identifiers
Study Information System: 69581
Collections
- Kvalifikační práce [20205]
Author
Advisor
Referee
Rumpel, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Social Geography and Regional Development
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
23. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Význam tvorby inovací pro konkurenceschopnost a ekonomický rozvoj je důležitým tématem v ekonomické geografii a příbuzných vědních oborech. Řada autorů se v současnosti přiklání k názoru, že konkurenceschopnost firem je ovlivněna schopností využívat a kombinovat zdroje strategických znalostí lokalizované na různých měřítkových úrovních; od lokální po globální. Ve své diplomové práci chci přispět k poznání geografie vztahů zásadních pro tvorbu inovací a konkurenceschopnost firem. Tuto problematiku studuji na příkladě mladého a neprobádaného odvětví - českých výrobců outdoorového vybavení. Zejména mě zajímá lokalizace zdrojů strategických znalostí a význam různých typů blízkosti pro přístup k těmto znalostem. Výsledky poukazují na převažující význam "aprostorových" typů blízkosti v odvětví. Dočasné shlukování na mezinárodních veletrzích, stejně jako přátelské vztahy napříč českou i světovou horolezeckou komunitou, mají pro přístup ke znalostem větší význam než prostorová blízkost v podobě regionálních shluků outdoorových firem. V důsledku značné koncentrace světové výroby outdoorového vybavení v asijských výrobních závodech zde vznikají potenciální nové zdroje strategických znalostí. Představitelé firem se zde setkávají se svými konkurenty i jejich výrobky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The importance of innovation for competitiveness and economic development forms an important topic in current economic geography and related fields. At present, many authors are of the opinion that diverse networks of relations, connecting sources of competitiveness at different spatial levels are vital to a firm's competitiveness. With this thesis I hope to contribute to the understanding of the geography of relations crucial for the innovation and competitiveness of SMEs. I focus on Czech producers of outdoor equipment, which constitute a young, progressive and less-studied sector. I am especially interested in the location of strategic knowledge and the importance of various types of closeness in accessing such knowledge. In the Czech outdoor industry, a-spatial forms of proximity have greater significance. In contrast to international trade fairs, firms do not consider regional sources of competitiveness relevant. National and international social networks are important as well. The interconnection of formal and informal relations is very common in the outdoor industry as a significant number of entrepreneurs are members of the mountaineering or climbing community themselves. About 50% of these enterprises have moved their production to East Asia, where they are able to find cheaper labour as well as...