Od genetické paměti k elektronickému obvodu: zobrazování těla a tělesnosti ve filmové formě screen dance
From genetic memory to electronic circuit: displaying body and corporeality in film form of screen dance
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25909Identifiers
Study Information System: 77827
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Přádná, Stanislava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
22. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá zkoumáním různých forem těla a tělesnosti, které vznikají na poli minoritního filmového útvaru screen dance. Do centra pozornosti se tak dostává především specifický typ tancujícího těla, jenž je modifikováno svými virtuózními schopnostmi. V textu se tudíž prolínají dvě umělecké disciplíny - tanec a film, jejich vzájemné ovlivňování i propojování, přičemž pozornost se upíná pouze k západnímu kulturnímu kontextu. Práce nesleduje chronologický vývoj rozličných tendencí mediace tance, nýbrž je strukturalizována do čtyřech kategorií tělesnosti (tělo pracující, poznamenané, potlačované, mizející), které pomáhají klasifikaci tvůrčích přístupů k zaznamenávání pohybujícího se těla i jejich výsledné filmové reprezentace. Zkoumaný filmový materiál se pohybuje od poloviny 40. let dvacátého století do současnosti. Těžiště práce spočívá v analýze, jakým způsobem jsou tancující těla zobrazována, jaké nové typy tělesnosti vznikají na poli screen dance, ale také jaké symbolickoideologické hodnoty s sebou filmový obraz tancujícího těla nese.
This thesis explores the various forms of the body and corporeality represented in the lesserknown film form called screen dance. This work focuses on the dancing body, which is transformed through performance. Two art forms are discussed in relation to each other - dance and film, and their mutual influence and connection. Focus is placed on the cultural context of the West. The thesis does not follow the chronological development of different dance styles; rather, it is divided into four categories of corporeality (the laboring, marked, repressed and disappearing body), which help to classify the different creative approaches to recording the body in motion and its various representations in film. The examined film material dates from the mid-1940's to the present. This work analyzes the various ways in which dancing bodies are portrayed in film, the new types of corporeality emerging in screen dance, and the symbolic and ideological values contained in film portrayals of dancing bodies.