Ošetřovatelská péče o nemocného s projevy fulminantního jaterního selhání
Nursing care about patient with fulminant hepatic failure
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26000Identifiers
Study Information System: 71323
Collections
- Kvalifikační práce [4449]
Author
Advisor
Referee
Čapková, Radka
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Intensive Care
Department
Institute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles University in Prague
Date of defense
22. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem práce je zpracování ošetřovatelské péče u nemocného s diagnózou fulminantního jaterního selhání. Toto téma je zaměřené na specializovanou ošetřovatelskou péči, která je zpracována metodikou ošetřovatelského procesu. V klinické části se zaměřuji na anatomii a fyziologii jater, dále na charakteristiku onemocnění, jeho prognózu a vzhledem k výjimečnosti problematiky také na obecné a speciální aspekty transplantologie. V ošetřovatelské části jsou zpracované ošetřovatelské diagnózy se stanovenými cíly a jejich hodnocením. V závěru uvádím edukaci pacienta po transplantaci jater. Tato práce ukazuje na vysoce specializované a náročné ošetřování nemocných s fulminantním jaterním selháním.
Target of graduation theses is processing of nursing care in patient with diagnosed fulminant hepatic failure. This subject is specialized on specific nursing care , which is processed by methodology of nursing process. In clinical part I have focused on liver anatomy and physiology, then on characteristic of disease, its prognosis and with respect to problems I have focused on general and special aspects of transplantation too. In nursuring part are processed nursing diagnosis with defined targets and their evaluation. At the close I am showing education of patient after liver transplantation. This graduation theses shows very special and sophisticated nursing care about patient with fulminat hepatic failure.