Vztah postav k vlasti, rodině a Bohu v prózách Terézy Novákové
The Relationship towards Country, Family and God in the Works of Teréza Nováková
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2670Identifiers
Study Information System: 20259
Collections
- Kvalifikační práce [19336]
Author
Advisor
Referee
Hrabáková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se zabývá postavami a jejich vztahem k vlastenectví, rodině a Bohu v průběhu celé tvorby Terézy Novákové. Pokouší se nalézt propojenost vztahu postav k těmto rovinám a vlastním životem autorky a také spojitost raných romantizujících próz a velkých románů. V raných prózách převažuje prvek vlastenecký a rovina romantické lásky, zatímco je zde oslaben prvek náboženský. Autorka hojně využívá hodnotícího pohledu vypravěče, postavy a jejich jednání působí nerealisticky, pateticky. Povídky inspirované Vysočinou jsou velkým posunem v tvorbě Terézy Novákové. Mění se nejen podoba próz, ale dochází i k posunu v nahlížení postav a jejich vztahu k češství, rodině a náboženství. Autorka se vzdává patetického vlastenectví a do centra lidského života klade rodinu, také se mění pohled postav na náboženství. Prezentované postavy jsou nyní psychologicky prokreslenější, plastičtější, realističtější. Oproti vlasteneckým povídkám ztvárňuje autorka "malé lidské tragédie" a intenzivněji vnímáme postupnou ztrátu lidských jistot. Ta je dovršena velkými romány, zejména dílem Děti čistého živého a Drašar. Teréza Nováková zbaví své postavy všech jistot a nechá je propadnout na samé dno. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Tato diplomová práce se zabývá postavami a jejich vztahem k vlastenectví, rodině a Bohu v průběhu celé tvorby Terézy Novákové. Pokouší se nalézt propojenost vztahu postav k těmto rovinám a vlastním životem autorky a také spojitost raných romantizujících próz a velkých románů. V raných prózách převažuje prvek vlastenecký a rovina romantické lásky, zatímco je zde oslaben prvek náboženský. Autorka hojně využívá hodnotícího pohledu vypravěče, postavy a jejich jednání působí nerealisticky, pateticky. Povídky inspirované Vysočinou jsou velkým posunem v tvorbě Terézy Novákové. Mění se nejen podoba próz, ale dochází i k posunu v nahlížení postav a jejich vztahu k češství, rodině a náboženství. Autorka se vzdává patetického vlastenectví a do centra lidského života klade rodinu, také se mění pohled postav na náboženství. Prezentované postavy jsou nyní psychologicky prokreslenější, plastičtější, realističtější. Oproti vlasteneckým povídkám ztvárňuje autorka "malé lidské tragédie" a intenzivněji vnímáme postupnou ztrátu lidských jistot. Ta je dovršena velkými romány, zejména dílem Děti čistého živého a Drašar. Teréza Nováková zbaví své postavy všech jistot a nechá je propadnout na samé dno. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)